Farten dræber

Gennemsnitsfarten på vejene har stor betydning for antallet af trafikulykker. Selv en lille hastighedsoverskridelse har stor betydning for, om der sker en ulykke, og hvor alvorlig ulykken bliver.

Har du kørt for stærkt? Beregn din bøde her

Så hurtigt må du køre

Farten dræber: Så hurtigt må du køre

For personbiler, varebiler og motorcykler er de generelle fartgrænser: 

  • 50 km/t i tættere bebygget område
  • 80 km/t uden for tættere bebygget område
  • 80 km/t på motortrafikveje. 90 km/t kan være tilladt, hvis det er vist med skiltning
  • 130 km/t på motorveje. Grænsen kan dog være 110 km/t, 100 km/t eller 90 km/t på nogle strækninger.

Der kan gælde andre fartgrænser på vejene, som du skal følge. Hold altid øje med skiltningen, og kør efter forholdene. Uanset hvad der står på fartskiltene. 

Har du trailer bag din bil, må du højst køre 70 km/t på landeveje og 80 km/t på motorveje

Får du 3 klip i kørekortet inden for 3 år, skal du op til ny teori- og køreprøve.

Straffen for at køre for stærkt

Farten dræber: Straffen for at køre for stærkt

Kører du over 30 % hurtigere, end du må, får du et klip i kørekortet. Du får en betinget frakendelse og skal op til ny teori- og køreprøve, hvis du

… kører mere end 60 % for stærkt eller 160 km/t eller derover i en almindelig personbil.

… kører mere end 40 % for stærkt i et større køretøj. Fx en bil med trailer, bil med campingvogn og lastbil.

… kører mere end 40 % for stærkt, hvor hastigheden er nedsat pga. vejarbejde.

Hvis du overskrider fartgrænsen med mere end 100 % (dog min. 100 km/t), får du frakendt kørekortet ubetinget i en periode. Dette gælder for alle køretøjer.

Læs mere om, hvilke konsekvenser det har at få frakendt kørekortet.

Fart-Test

Kan du nå at standse?

config-roadtype

Vælg vej

config-speed

Vælg din hastighed

0 km/t
config-reactiontime

Vælg reaktionstid

Reaktionstiden er den tid, du bruger, fra du opdager en forhindring på vejen, til du træder på bremsen. Den reaktionstid, du vælger, gælder for begge biler i testen.

Beklager!

Din browser understøtter ikke canvas-elementet, som vi bruger til at vise animationerne på denne side. Vi vil anbefale dig at prøve igen med Google Chrome, som kan hentes til alle platforme.

Hvorfor er det farligt at køre for stærkt?

Farten dræber: Hvorfor er det farligt at køre for stærkt?
  • Hvad er sammenhængen mellem hastighed og antal dræbte i trafikken?
  • Er det den store eller den lille hastighedsoverskridelse, der kræver flest ofre i trafikken?
  • Hvor meget betyder din hastighed for standselængden?
  • Hvor længe kører du i høj fart, mens du bremser?
  • Hvor sker ulykkerne?
  • Hvad betyder hastigheden for ulykkens alvor?
  • Hvem kører for stærkt?
  • Hvilken aldersgruppe får flest fartbøder?

Se tal og fakta om for høj hastighed og bliv klogere på den største dræber i trafikken.

Kører du 93 km/t i stedet for 80 km/t, fordobler du risikoen for at ende i en dødsulykke

Gode råd om fart

Farten dræber: Gode råd om fart
  1. Fartgrænserne gælder også ved overhaling 
    Kører du for hurtigt, når du vil overhale, kan du få en bøde.
  2. Tag hjemmefra i god tid 
    Tag hjemmefra i god tid og har planlæg din rute på forhånd.
  3. Hold øje med dit speedometer 
    De færreste bilister kender deres nøjagtige fart. Der er derfor sandsynlighed for, at du kører hurtigere, end du tror, så kig på dit speedometer med jævne mellemrum. 
  4. 10 km/t for hurtigt sparer dig næsten ingen tid 
    Kører du 90 km/t i stedet for 80 km/t på en strækning på 10 km, sparer du kun 50 sekunder. 
  5. Vind, vejr og vej 
    Sæt altid din hastighed efter forholdene. Hvis der er dårlig sigtbarhed, det blæser kraftigt, vejen er våd eller glat eller det er svært at overskue vejens forløb, så sæt farten ned. 
  6. Sæt cruisekontrol eller GPS’en til 
    "Jeg lagde ikke mærke til, hvor hurtigt jeg kørte". Sådan lyder en af de hyppigste forklaringer fra folk, der har fået en fartbøde. Du kan få hjælp fra din cruisekontrol eller GPS, hvis det kniber med at holde øje med speedometret. 
  7. Skån miljøet 
    Hvis du kører flydende uden hårde opbremsninger og bratte overhalinger, bliver din kørsel mere sikker og behagelig for en evt. passager. Desuden skåner du miljøet og sparer penge på brændstof.
  8. Hold afstand 
    En tommelfingerregel er, at der skal være mindst to sekunders kørsel mellem dig og bilen foran. Find et pejlemærke som f.eks. et skilt. Når bilen foran er ud for mærket, tæller du langsomt til to. Har du den rigtige afstand, passerer du selv pejlemærket mindst to sekunder efter. 

Hvorfor kører vi for stærkt?

Farten dræber: Hvorfor kører vi for stærkt?

Forklaringerne er mange, og nedenstående er blandt de hyppigste årsager til, at bilisterne kører hurtigere, end hastighedsgrænsen og/eller forholdene tillader: 

Det er svært at forstå faren ved fart: Mennesket har stadig en ”stenalderhjerne”, når det gælder høj fart på vejene. Det er ganske simpelt sværere at fornemme den risiko, man løber ved at køre 90 km/t, i modsætning til risikoen ved at falde ud af vinduet fra 5. sal, selv om hastigheden er den samme.

Bilen giver en følelse af komfort og sikkerhed: Særligt i moderne biler mærker man ikke farten, da hastigheden har en lille påvirkning på komfort eller støjmængde. Samtidig føler man sig godt beskyttet bag airbags, EPS, ABS mv.

Der har ikke været konsekvenser endnu: Hjernen lærer gennem konsekvens ved fejltagelserne, og hvis man ikke oplever konsekvens ved at køre for stærkt, lærer man ikke, at man løber en risiko.

”Jeg er god til at køre bil, så jeg kan godt køre for stærkt”: Selv at bestemme køremønster og fart er vigtigere end selve farten for mange bilister. De laver en vurdering af forholdene og tilpasser deres kørsel, som så ofte bliver hurtigere end de ”anbefalede” fartgrænser.

Definitionen af for høj fart er flydende: Mange mener, at moderate fartoverskridelser er almindelige og forventede. Ulykkesrisikoen ved at køre fx 10-15 km/t for hurtigt opfattes som overdrevet. 

Landevejen virker sikker: Mange bilister oplever, at især landevejene indbyder til at køre for stærkt pga. bl.a. gode oversigtsforhold, få bløde trafikanter og få bilister. 

Kilde: Rådet for Sikker Trafiks vejkantundersøgelse

89% af danskerne er glade for fartkontrol

Farten dræber: 89% af danskerne er glade for fartkontrol

Fartkontrol er et emne, der løbende er til debat i medierne. Især politiets automatiske fartkontrol (ATK) er et yndet mål for kritik og er blandt andet blevet kaldt en pengemaskine. 

Det er korrekt, at fotovognene i 2016 uddelte fartbøder for 701 millioner kroner. Men mange glemmer at staten også har store udgifter, hver gang der sker en ulykke.

Hvis vi ser på det økonomiske argument om, at bilister med en for tung speederfod indbringer staten et stort beløb, så er det faktuelt forkert. Staten tjener ikke på bilister, der kører for stærkt på vejene.

Store menneskelige og økonomiske omkostninger

De gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger per personskade i trafikken er på 4,6 millioner kroner. Det er for eksempel udgifter til politi- og redningsarbejde, hospitals- og plejeudgifter, manglende skatteindtægter etc.

Ser vi alene på fartulykkerne, så koster de samfundet mellem tre og fire milliarder kroner. Hvert år! Så staten taber mange penge på bilister, der kører for stærkt.

Alene fra 2011 – 2015 har 472 mennesker mistet livet i ulykker, hvor der blev kørt for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene, viser tal fra Vejdirektoratet. Dertil kommer de tusinder, der må leve resten af livet med store skader og smerter efter en fartulykke.

11% ser fotovogne som pengemaskiner

Når man spørger folk, om fotovognene har til formål at gavne trafiksikkerheden eller er en pengemaskine, så siger hele 89 % at det handler om trafiksikkerhed. Det viser en undersøgelse blandt cirka 14.000 danskere, Promonitor har lavet for Rådet for Sikker Trafik. 

Kun 11 % af danskerne opfatter fotovognene som en pengemaskine. Mange bilister siger også, at fotovognene får dem til at holde mere øje med deres fart.

Så der er en mening med fotovognenes arbejde og danskerne er generelt glade for, at de kontrollerer farten. I sidste ende er ATK med til at sikre, at flere mennesker hver aften kommer sikkert hjem til deres familier.

Tilpas din fart

Farten dræber: Tilpas din fart

Når du sætter dig bag rattet, skal du tilpasse din din fart til:

  • Hastighedsgrænserne
  • Vej-, vejr- og sigtforhold
  • Køretøjets tilstand
  • Hvordan køretøjet er læsset
  • Færdselsforholdene i øvrigt - fx om der er tæt trafik eller kø

I bil: Artikler, råd og viden

Bliv sikker i trafikken