Er din køreteknik i orden?

Kør sikkert på motorcykel: Er din køreteknik i orden?

En del motorcykelulykker sker, fordi bremseteknik eller svingteknik ikke er god nok.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at du tager et køreteknisk kursus – især hvis du begynder at køre mc igen efter en pause på nogle år, eller hvis du får ny motorcykel.   

Der findes mange køre- og racerkurser for motorcyklister.

Hvis du vil forbedre din køreteknik og køre mere sikkert, så vælg et kursus, som opfylder anbefalingerne ”Den sikre motorcyklist – anbefalinger for grundkursus”.

Hent anbefalingerne her

De mest almindelige ulykker på motorcykel

Kør sikkert på motorcykel: De mest almindelige ulykker på motorcykel

Dine medtrafikanter kan have svært ved at bedømme din fart. Og du forsvinder nemt i biler og lastbilers blinde vinkel.

Når du sidder på en motorcykel, er du udsat, hvis det går galt. 

De mest typiske motorcykelulykker:

  1. Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  2. Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist
  3. Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  4. Motorcyklist er ved at overhale og opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre.

Motorcykeluheld i kryds med ubetinget vigepligt


Bilist kører ud fra et kryds med ubetinget vigepligt uden at se sig for. Motorcyklisten kører for hurtigt. Resultatet er en ulykke. Klippet viser motorcyklistens synsvinkel.

Bilist kører ud fra et kryds med ubetinget vigepligt uden at se sig for. Motorcyklisten kører for hurtigt. Resultatet er en ulykke. Klippet viser bilistens synsvinkel.

Motorcykeluheld ved overhaling


Motorcyklisten vil overhale en bil. Bil og motorcykel er ikke opmærksomme på hinanden og derfor sker der en ulykke. Klippet viser motorcyklistens synsvinkel.

Motorcyklisten overhaler en bil. Bil og motorcykel er ikke opmærksomme på hinanden og derfor sker der en ulykke. Klippet viser bilistens synsvinkel.

Undgå ulykker på motorcyklen

  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt motorcyklen kører.

  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig.

  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm pang-farve.

  • Sørg for at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Beskyt dig selv

Kør sikkert på motorcykel: Beskyt dig selv

Det rigtige sikkerhedsudstyr kan nedsætte din risiko for at komme til skade væsentligt, hvis du kører galt.

Kør altid med køredragt eller tøj med indbygget beskyttelse. Sørg for at størrelsen passer, så slagbeskyttelsen dækker de udsatte steder optimalt og sidder godt fast – også hvis uheldet er ude.

Du skal sørge for at ryg, knæ, albuer, underarme og skuldre er beskyttet. Rygskjold skal helst gå ned over lænden. Gå efter godkendte rygskjold i ”level 2’. De er sikrest.

Hvilket materiale skal du vælge?

  • Tekstil
    De fleste køredragter i tekstil har både indbygget slagbeskyttelse og åndbare, isolerende membraner, som beskytter dig, hvis du er involveret i en ulykke.
  • Læder
    Vælger du køretøj i læder, så anskaf dig samtidigt en regndragt. Vådt læder beskytter dig ikke optimalt, hvis du falder. Det er heller ikke så rart at have på og det kan tage dit fokus fra vejen, hvis du har det ubehageligt i vådt tøj.

Støvler og handsker til køreturen

Kør sikkert på motorcykel: Støvler og handsker til køreturen

Kører du på motorcykel i dine almindelige sko, er dine ankler ikke beskyttet, og snørebånd kan hænge fast i motoren. Så kør altid med støvler, der er designet til motorcykelkørsel.

Vælg støvler med stiv sål og beskyttelse af skinnebenet og begge sider af anklen. 

Husk altid kørehandsker – også selvom det er varmt.

Instinktivt vil du komme til at tage fra med hænderne, hvis du styrter. Og så gør det en stor forskel, om du har handsker på eller ej. 

Vælg en sikker hjelm

Kør sikkert på motorcykel: Vælg en sikker hjelm

En integralhjelm med fast kæbeparti er det sikreste valg.

Mange vælger en hjelm, som kan klappes op, fordi den er bekvem. Men hjelmens godkendelse gælder i de fleste tilfælde ikke, hvis den er klappet op. Så luk altid hjelmen, når du kører.

Husk også, at din hjelm skal skiftes, hvis den bliver udsat for et hårdt slag. Skjulte revner kan være livsfarlige i en ulykke. 

Når du køber hjelm

  • Prøv forskellige hjelme, før du beslutter dig
  • Hjelmen skal sidde stramt, men uden at klemme. Hjelmen må ikke kunne tages af, når den er spændt fast. Tag fat i nakkepartiet og vip hjelmen fremad. Kan hjelmen tages af på denne måde, skal du vælge en anden model eller størrelse.
  • Kør gerne en lille tur med hjelmen, inden du bestemmer dig.
  • Vælg en hjelm i klare farver, det kan gøre dig mere synlig.
  • Vælg gerne en hjelm, du kan få dugfri visirer til.

Vælg en hjelm i klare farver. Den gør dig mere synlig i trafikken.

Når du har børn med motorcyklen

Kør sikkert på motorcykel: Når du har børn med motorcyklen

Børn under 5 år må ikke transporteres på en almindelig tohjulet motorcykel.

Børn fra fem år og opefter skal have styrthjelm på og sidde på et særligt barnesæde. Barnesædet skal sikre, at fødder ikke kan komme ind i hjulet og at barnet ikke kan falde af, selvom det falder i søvn. Der skal være en rygstøtte på min. 25 cm og fodhvilere. Barnet må ikke spændes fast med sele eller lign.

Når barnet er 135 cm højt eller derover, må det sidde på det almindelige passagersæde på motorcyklen.

I sidevogn

Børn må – uanset alder - gerne være med i sidevogn, hvis de er spændt fast. Indtil børn er 135 cm højt, skal de være fastspændt i godkendt udstyr, der passer til højde og vægt. Det kan f.eks. være en barnestol eller selepude.

Det er ikke et krav, at børn skal bruge styrthjelm, når de er spændt fast med sele. Men de må selvfølgelig gerne bruge den, hvilket Rådet for Sikker Trafik anbefaler.

Hvis der ikke er sele i sidevognen, må børn under 5 år ikke køre med. Børn fra 5 år og opefter må gerne køre med i sidevognen, hvis der ikke er sele, men så skal de have styrthjelm på.

Minimumskrav

Reglerne for børn på motorcykel er minimumskrav. Som fører skal du altid vurdere, om kørslen er forsvarlig. Du må ikke medtage passagerer ”i et sådant antal eller anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre”. Færdselsloven § 82, stk. 2.

Bliv sikker i trafikken