Seniorcyklist

Det er skønt og sundt at cykle. Så bliv ved så længe som muligt. Med få tiltag kan cykling være både sikkert og trygt, også når du kommer op i årene.

Eneulykker fylder mest

Seniorcyklist: Eneulykker fylder mest

Når du kommer op i årene, stiger risikoen for at komme til skade på cykel. Det er primært, fordi balancen bliver dårligere og kroppen er mere skrøbelig end før. Hvor en ung person slipper med et blåt mærke, kan en ældre risikere at brække armen. 

Ofte er der tale om eneulykker, hvor kun cyklisten selv er involveret. En del af ulykkerne sker, når cyklisten mister balancen, når han eller hun står af eller på cyklen. Mange kommer også til skade, fordi de styrter efter at have ramt kantstenen eller kører ud i rabatten. 

Det kan også ende med alvorlige skader, hvis man bliver ramt af en bil i et kryds.

Så pas godt på dig selv:

  • Vælg en cykel, der er let at komme af og på
  • Orienter dig grundigt i vejkryds
  • Vær opmærksom i trafikken
  • Husk cykelhjelmen
  • Gør dig synlig med pangfarver og refleks

 

Gode råd til at blive sikker på cykel

Vælg en cykel der passer til dig

Seniorcyklist: Vælg en cykel der passer til dig

Med en cykel du let kan komme af og på, bliver risikoen for en ulykke mindre.

Hvis du har en cykel med lav indstigning, er det meget lettere at stå af og på cyklen uden at miste balancen. 

Hvis du har svært ved at dreje hovedet, når du skal orientere dig, kan du også lettere stoppe helt op for at se dig for.

Når du kommer op i årene, bliver din reaktionsevne typisk nedsat. Her hjælper en cykel med lav indstigning også, fx hvis der opstår noget uventet, og du hurtigt skal kunne komme af cyklen.

 

Brug god til på at orientere dig

Seniorcyklist: Brug god til på at orientere dig

De fleste alvorlige cykelulykker sker på grund af manglende orientering i vejkryds.

Se dig derfor godt for og brug hellere lidt ekstra tid på at orientere dig, før du fx drejer eller krydser vejen. Så har du bedre mulighed for at vurdere andres hastighed og hensigt. Andre trafikanter får også mere tid til at få øje på dig.

Læs mere om cykelulykker

Brug cykelhjelm

Seniorcyklist: Brug cykelhjelm

Flere og flere ældre kører med cykelhjelm - faktisk kører fire ud af ti cyklister over 60 år med hjelm. Det er godt, fordi hjelmen beskytter hovedet, hvis man er uheldig og styrter.

Prøv dig frem og vælg en hjelm, som du synes er smart og som er behagelig at have på. Så er der større chance for, at du bruger den - hver gang.

Husk, at cykelhjelmen skal sidde rigtigt:

  • Hjelmen skal passe til dit hoved.
  • Hjelmen skal sidde vandret på dit hoved. Der skal være omkring to cm fra øjenbrynet til hjelmens forkant.
  • Remmene skal være stramme, så hjelmen sidder godt fast.

 

Vær synlig i trafikken

Seniorcyklist: Vær synlig i trafikken

Det er en god idé at køre i tøj i pangfarver. Det gør dig mere synlig i trafikken - også i dagslys.

Når en bilist fx skal svinge til højre, kan han se dig bedre i sidespejlet. Du bliver også lettere at se på længere afstand, og det er en fordel for dig, for så kan andre bedre nå at reagere eller bremse hvis nødvendigt.

Et stort forsøg fra Aalborg Universitet har vist, at du som cyklist halverer risikoen for at blive påkørt, hvis du kører med en pangfarvet (gul) jakke på.

Se mere om at være synlig i trafikken

Når det er mørkt, er det en god idé at have reflekser eller refleksvest på.

 

Cykeltasker er bedre end cykelkurv

Seniorcyklist: Cykeltasker er bedre end cykelkurv

Jo mere vægt du har foran på cyklen, jo sværere bliver det at holde balancen.

Det er derfor en god idé at have cykeltasker bagpå cyklen i stedet for at anvende cykelkurven foran - specielt hvis du i forvejen er udfordret på din balance. 

Hvis du har cykelkurv på din cykel, så brug den kun til lette ting.

Hold dig i cykelform

Seniorcyklist: Hold dig i cykelform

Det er vigtigt at holde sin cykelform ved lige for at kunne cykle sikkert hele livet.

Har du fx problemer med balancen, eller er det blevet sværere at dreje hovedet, så sørg for at tage dine forholdsregler og brug ekstra god tid på at orientere dig i trafikken.

Tag cyklen med jævne mellemrum, så der ikke går for langt tid mellem du får cyklet - selv korte ture tæller.

Find gode øvelser til fx ar få trænet balancen

El-cykel

Seniorcyklist: El-cykel

Flere og flere vælger at købe en el-cykel for at få ekstra hjælp op ad bakkerne eller "medvind" på cykelstierne. Men desværre er der også en stigning i antallet af ulykker med ældre på el-cykel.

Hvis du overvejer at købe en el-cykel, er det vigtigt, at du bliver fortrolig med den og træner på et sikkert sted, inden du cykler ud i trafikken.

Du kan hurtigt blive "fartblind", når du har vænnet dig til el-cyklen. Det er derfor vigtigt, du er opmærksom på andre og fx sætter farten ned, når du nærmer dig et kryds. Husk at andre i trafikken meget nemt kan komme til at undervurdere din fart.

5 gode råd til el-cykel

  • Vælg en model med centermotor, dens køreegenskaber minder mest om en almindelig cykel og er nemmest at køre på.

  • Prøv et par forskellige modeller før du køber. Der er stor forskel på, hvordan de føles at køre på.

  • Bliv fortrolig med el-cyklen, før du kører ud i tæt trafik.

  • Husk, at du kører hurtigere end de andre, sæt farten ned, når du fx nærmer dig et kryds.

  • Kør med cykelhjelm.

Bliv sikrere på cykel. Læs alle vores artikler om emnet

Bliv sikker i trafikken