Bedøm trafikken

Sådan lærer du børnene det.

Børn lærer allerbedst om trafikken ude i trafikken. Brug jeres gåture til at lære børnene de vigtigste regler.  

Her er 3 øvelser, I kan bruge til at lære børnene at bedømme, hvor hurtigt andre kører og hvad trafikkens lyde og lys betyder.

Øvelse 1: Hvornår er det sikkert at gå over?

Vælg et sted med lidt trafik. Stil jer på fortovet og se efter de trafikanter, der er på vej imod jer.

Børnene skal lære at kombinere to begreber: afstand og hastighed, og det er svært.

Derfor er det vigtigt, at du videregiver dine egne vurderinger til børnene.

  • Tal om, hvem der kører hurtigt - og hvem der kører langsomt i trafikken.
  • Vælg enkelte ud og spørg børnene, om de tror, at I vil kunne nå over vejen?
  • Skift mellem at komme med din vurdering og lade børnene komme med deres.
  • I kan slutte af med at gå over vejen, så børnene får en fornemmelse af, hvor lang tid det egentlig tager.

Når du gentager øvelsen, vil børnenes bedømmelser blive både hurtigere og bedre.

Tal med børnene om hvem der kører hurtigt og langsomt, så de lærer at bedømme fart og afstand.


Øvelse 2: Hvad betyder lys og lyde?

Gå en tur med børnene og lær dem, hvad de forskellige lys og lyde i trafikken betyder.

Gult blinklys

Blinklyset bruges til at vise, at man vil dreje. Cyklister har ikke noget blinklys, men rækker armen ud i stedet. Lad børnene finde køretøjer, der blinker og cyklister, der rækker armen ud.

Udrykning – blåt lys og babubabu

Betyder, at nogen skal hurtigt frem og at man skal give plads til dem. De er på politibiler, ambulancer og brandbiler. Spørg børnene om de nogensinde har hørt, hvordan det lyder.

Baklys

Bag på mange biler findes hvide lygter, som tændes, når bilen sættes i bakgear. Lær børnene, at de ALDRIG må gå bag ved en bil eller lastbil, hvor baklyset er tændt.

Nogle lastbiler har også et baksignal, når de bakker. Den lyder som om den dytter dyt-dyt-dyt. Det betyder ”pas på, gå væk fra lastbilen”

Dythorn

Alle biler, lastbiler og busser har et horn, som de kan dytte med, hvis der er ved at ske noget farligt.

Ringeklokke

Alle cykler skal have en klokke, som cyklisten kan bruge, hvis der er ved at ske noget farligt.

Man kan også bruge klokken, hvis man vil fortælle en foran sig, at man gerne vil overhale.


Øvelse 3: Træning i at gå over vejen ”alene”

Gå hen til et sted, hvor I har trænet at gå over vejen. Børnene skal bruge det, de har lært, og selv beslutte, om det er sikkert at gå over vejen – naturligvis under dit opsyn.

  • Få børnene til at gentage reglerne.
  • Forklar dem, at de skal prøve at gå over alene, men at I passer på dem alligevel.
  • Der skal være en voksen på hvert fortov, når børnene går over vejen alene. Så kan i gribe ind, hvis barnet fejlvurderer trafikken.

Forklar børnene, at man skal øve sig mange gange, før man er dygtig nok til at gå over alene.