Reglerne er indført for at sikre, at bilister i vinterføre kører på dæk, der er egnede til det.
Kører man ud på is- og sneglatte veje på sommerdæk, er der stor risiko for glatføreuheld, der både kan mindske fremkommeligheden og føre til ulykker.
Hvilke dæk skal der være på bilen i vintervejr?
Den 1. juli 2025 blev der indført nye regler for dæk. Det er nu forbudt at køre med ”åbenbart uegnede dæk” i forhold til føret.
I praksis betyder det, at hvis der er is, sjap eller sne på vejene, skal bilen have enten vinterdæk eller helårsdæk med vinterdækmærkning.
Det er forbudt at køre med sommerdæk i vinterføre.
Det er førerens ansvar, at bilen har de rigtige dæk på i forhold til føret.
Her ses et dæk mærket med M+S (Mud and Snow) og 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake - forestiller et bjerg med 3 toppe og et snefnug og kaldes også for "snegrebsmærket"). Dette dæk er egnet til kørsel på sne, sjap og is samt i hårdt vinterføre.
Hvis du har behov for at bruge din bil hver dag om vinteren, er det en god idé at have dæk mærket med 3PMSF på bilen. For så kan du køre ud, selvom det bliver hårdt vintervejr. Undlad dog at køre ud, hvis myndighederne fraråder det.
Rådet for Sikker Trafik anbefaler at dækmønstret på vinterdæk er mindst 3 mm. Mindstekravet til dybden på dækmønstret er 1,6 m.
Der er ikke krav om, at du skal skifte til godkendte vinterdæk eller helårsdæk om vinteren. Men så skal du lade bilen stå, hvis der er is, sjap eller sne på vejene. Du må ikke køre ud på sommerdæk i vintervejr.
Hvis politiet konstaterer, at dækkene er åbenbart uegnede til føret, kan du få en bøde på 1000 kr. pr. dæk.
Det er politiet, der i hvert enkelt tilfælde vurderer, om dækkene på din bil er egnede til det konkrete føre.
Reglerne er indført for at sikre, at bilister i vinterføre kører på dæk, der er egnede til det.
Kører man ud på is- og sneglatte veje på sommerdæk, er der stor risiko for glatføreuheld, der både kan mindske fremkommeligheden og føre til ulykker.
Teksten i Færdselsloven lyder:
§ 67, Stk. 3. Føreren af et køretøj skal til enhver tid være opmærksom på, at køretøjet og eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og sikkert, at køretøjet ikke er forsynet med åbenbart uegnede dæk, og at tilkoblingen til eventuelt påhængskøretøj er forsvarlig.
Du kan læse mere om dæk i Færdselsstyrelsens vejledning
Du kan også skrive til Færdselsstyrelsen på info@fstyr.dk, hvis du har spørgsmål om dæk.
Grunden til, at det ikke er lovpligtigt at skifte til vinterdæk er, at vinterdæk ikke er nødvendige, når det ikke er vintervejr.
Så kan man undvære bilen på dage med is, sjap og sne, behøver man ikke at skifte til vinterdæk eller helårsdæk med vinterdækmærkning.
Ja, hvis de er mærket med M+S. De kan også være mærket med 3PMSF, hvilket betyder, at de også er egnet til hårdt vintervejr (dvs. når der er meget sne).
For lastbiler og busser gælder, at der i vinterføre skal være vinterdækmærkede dæk på som minimum trækkende og styrende aksler.
Kravet til mønsterdybde på lastbilers dæk er hævet fra 1 mm til 1,6 mm. Rådet for Sikker Trafik anbefaler dog mindst 3 mm.