Ny undersøgelse: Tusindvis af børn får ikke den trafikundervisning, de har krav på

10. december 2025

I fremtiden skal flere børn og unge cykle, lyder det gang på gang fra staten, regioner og kommuner. Men samtidig halter det i mange skoler med at give alle børn den færdselsundervisning, som de har krav på. Det viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik (OBS: tal fordelt på politikredse). 

Cyklen er flere gange blevet fremhævet som et godt og vigtigt transportmiddel, som flere bør benytte sig af, da det både gavner sundheden, miljøet, fremkommeligheden og den grønne omstilling, når flere hopper på cyklen.  

I øjeblikket arbejder staten, regioner og kommuner på en ny national cykelstrategi, der skal få flere til at cykle, og der er sat tre milliarder kroner af til bl.a. at forbedre forholdene for cyklisterne. Samtidig har mange kommuner også vedtaget strategier om, at flere skal cykle. 

Men nu viser en ny undersøgelse, som Rådet for Sikker Trafik har gennemført blandt kommunerne og skolerne, at det kun er 63 % af skolerne, der giver alle deres elever i 5.-6. klasse den færdselsundervisning, som de har krav på. Undervisningen - som går under navnet ”cyklistprøven” - består af en teoretisk og en praktisk del, hvor eleverne skal lære at cykle sikkert og følge reglerne ude i trafikken. 

Hos Rådet for Sikker Trafik vækker det bekymring, at flere skoler ikke underviser børnene, da det er et vigtigt supplement til forældrenes indsats med at få børnene til at cykle. 

Danmark er en cykelnation i verdensklasse, men det er ikke en titel, som vi kan tage for givet. Hvis vi i fremtiden vil have flere børn og unge til at cykle, så bør flere skoler give børnene den færdselsundervisning, som de har krav på. Cykelundervisningen er vigtig for, at kommende generationer af unge kan færdes sikkert på to hjul i trafikken, og for at deres forældre er trygge ved at lade dem cykle på egen hånd, siger Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. 

Undersøgelsen viser også, at omfanget af færdsels- og cykelundervisning er meget forskellig på tværs af landet. Det betyder, at nogle børn modtager en grundig teoretisk og praktisk undervisning, mens andre børn slet ikke undervises i de basale færdselsregler. Det skaber ulighed. 

Det er et stort problem, når et barns mulighed for at lære at cykle sikkert afhænger af den skole, de tilfældigvis går på. Når der er så store forskelle på, hvem der får undervisning, og hvem der ikke gør, så stiller vi ikke alle børn lige. Det er problematisk både for deres sikkerhed, og for deres mulighed for at bevæge sig frit og aktivt i hverdagen, siger Jakob Bøving Arendt, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. 

Hos Cyklistforbundet, der også arbejder med cykel- og trafiksikkerhed hos børn, skaber undersøgelsen bekymring. 

Vi kan ikke være tilfredse med, at kun knap to ud af tre skoler giver alle børn den nødvendige færdselsundervisning. For at børn skal blive sikre cyklister, skal de både kunne færdselsregler og være sikre på cyklen. I vores årlige børnehavekampagne “Vi kan Cykle!” leger de små børn sig til cykelsikkerhed. Hvis skolerne sørger for at bygge ovenpå med færdselsundervisning, kan vi nå meget langt i forhold til kompetente børnecyklister, siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag. 

Cyklistforbundet hjælper hvert år op mod 130.000 børn til at blive bedre og mere sikre cyklister gennem deres forskellige kampagner til skoler og daginstitutioner. 

Om undersøgelsen: 

Hvert år undersøger Rådet for Sikker Trafik og Epinion, om alle folkeskoler gennemfører den obligatoriske trafikundervisning, og om alle fri- og privatskoler gennemfører trafikundervisning, der står mål med folkeskolens undervisning i færdselslære.  

Alle 98 kommuner og 82 % af landets folke-, fri- og privatskoler har deltaget i undersøgelsen. 

Set over flere år har der været en stigning i antallet af skoler, der underviser børnene i trafiksikkerhed. Men der er stadig store forskelle fra kommune til kommune.  

I gennemsnit har 63 % af skolerne inden for det seneste skoleår undervist alle deres elever i 5.-6. klasse i cyklistprøven.  

Fordelt på politikredse: Så mange skoler har gennemført cyklistprøven for alle eleverne i 5.-6. klasse: 

  • Nordjylland: 62 % 
  • Midt- og Vestjylland: 61 % 
  • Østjylland: 57 % 
  • Sydøstjylland: 70 % 
  • Syd- og Sønderjylland: 74 % 
  • Fyn: 48 % 
  • Sydsjælland og Lolland-Falster: 53 % 
  • Midt- og Vestsjælland: 56 % 
  • Københavns Vestegn: 70 % 
  • København: 41 % 
  • Nordsjælland: 90 % 
  • Bornholm: 80 % 

For at hjælpe skolerne med at opprioritere færdselsundervisningen, har Rådet for Sikker Trafik sendt anbefalinger ud til alle skoler og udviklet undervisningsmaterialer, der nemt og enkelt kan inddrages i undervisningen. 

Kontakt: 
Rådet for Sikker Trafiks pressetelefon: 3916 3969. 
Cyklistforbundet, pressechef, Jørgen Schlosser: 4070 8363. 


Se også: