Motorcykelsæson begynder: Sådan sker ulykkerne om foråret

8. april 2022

Tidligt på motorcykelsæsonen er ulykkesbilledet anderledes end resten af året. I forbindelse med begyndelsen på motorcykelsæsonen kommer Rådet for Sikker Trafik, Nordsjællands Politi og Danmarks største motorcykelforening, MCTC – Landsforeningen for Motorcyklister, derfor med nogle gode råd til landets motorcyklister.

Efter en lang og mørk vinter uden motorcykler på vejene er de tohjulede igen trukket ud af vinterhiet. Det kan både ses på antallet af ulykker med motorcykler, men faktisk også på måden, motorcyklisterne kører galt.

I marts måned kommer halvdelen af de alvorligt tilskadekomne motorcyklister til skade i soloulykker, hvilket er markant højere end resten af året. Det skyldes givetvis, at motorcyklisterne efter en lang vinterpause har brug for at få banket rust af deres køreevner, og at vejrforholdene kan overraske.

Allerede i april ændrer ulykkesbilledet sig, og andelen af krydsulykker, hvor motorcyklister og andre trafikanter støder sammen, stiger. Det viser tal fra Vejdirektoratet for perioden 2016-2020.

- Tidligt på sæsonen er det klogt at tage den ekstra med ro, så man kan få fornemmelsen af motorcyklen under huden igen. Ellers svarer det til at have haft en lang pause fra træningscenteret, og så starte op igen med de tungeste vægte – det skal næsten gå galt, siger Jeppe Gudmandsen, Rådet for Sikker Trafik.

På fem år er 96 motorcyklister blevet dræbt og 890 er kommet alvorligt til skade. I modsætning til andre trafikantgrupper, som har haft et fald i antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne, er der en svagt stigende tendens hos motorcyklisterne.

Optog med motorcykler starter sæson
Traditionen tro skydes motorcykelsæsonen i gang med en fælles køretur i motorcykelkortege fra Nørrebro i København til Bakken i Klampenborg i forbindelse med dennes sæsonåbning, som i år er den 8. april. Det er et arrangement, som normalt tiltrækker mange hundrede motorcyklister fra hele landet, og hvor Nordsjællands Politi assisterer for at bidrage til en sikker afvikling af trafikken.

- Med så mange trafikanter samlet et sted øges risikoen for, at nogen bryder færdselsloven, og vi har da også bødeblokken med os. Vi håber dog, at vi igen i år oplever motorcyklister, der overholder færdselsloven, kører efter forholdene og viser hensyn til hinanden, for sådan plejer det at forløbe, siger politiinspektør Uffe Stormly fra Nordsjællands Politi.

Danmarks største motorcykelforening, MCTC – Landsforeningen for Motorcyklister, som har flere end 38.000 medlemmer, tilbyder køretekniske kurser, som kan genopfriske evnerne på motorcyklen. Hvert år har foreningen medlemmer, som kommer til skade i trafikken, og det vil foreningen gerne være med til at påvirke.

- Når man sætter sig på en motorcykel, kan man ikke overføre erfaringen fra bilen direkte. Særligt i starten af sæsonen er det en god ide at være mere defensiv i kørestilen, og er evnerne på motorcyklen lidt rustne, er det en god ide at deltage i et kørekursus, siger Lene Michelsen, formand for MCTC – Landsforeningen for Motorcyklister.

Gode råd til motorcyklisterne:
- Sørg for, at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.
- Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker på motorcykel skyldes ofte for høj fart, og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt du kører.
- Hav altid det korrekte sikkerhedsudstyr på, når du kører motorcykel. Overvej eventuelt en airbagvest.
- Brug motorcykeltøj eller hjelm i pangfarver - så kan bilisterne bedre se dig.
Se video med motorcykelbetjent, som giver motorcyklisterne gode råd.

Kontaktoplysninger:
Jeppe Gudmandsen, pressekonsulent, Rådet for Sikker Trafik. Tlf. 2811 5863
Uffe Stormly, politiinspektør, Nordsjællands Politi. Tlf. 4133 1576
Lene Michelsen, formand MCTC – Landsforeningen for Motorcyklister. Tlf. 2046 7270