Hjælp en hjelmløs

Selvom cyklen er de unges foretrukne transportmiddel, er det kun hver femte i alderen 16-25 år, der bruger hjelm. Du kan hjælpe en hjelmløs, når TrygFonden, LB Forsikring og Rådet for Sikker Trafik lægger vejen forbi en række uddannelsessteder i uge 37-39.

Se kampagnefilmen

Vi kigger forbi til efteråret

Hjælp en hjelmløs: Vi kigger forbi til efteråret

Din holdning til hjelmen påvirker dine venner

Derfor vælger de unge hjelmen fra

Hjælp en hjelmløs: Derfor vælger de unge hjelmen fra

22 % af de 16 til 25-årige bruger hjelm, mens landsgennemsnittet for den samlede befolkning er 35 %.

Pris og image er hovedårsagen til, at unge vælger hjelmen fra, viser undersøgelser.

Læs om kampagnen hos TrygFonden

 

Indsats

For at motivere de unge til at køre med hjelm vælger vi at sætte fokus på at gøre det socialt acceptabelt og simpelt at blive hjelmbruger – og samtidig mindske afstanden fra beslutning til køb.

Derfor møder vi de unge med en pop-up shop på deres uddannelsessted. Ved vores besøg kan de unge købe en cykelhjelm til en billig pris og få gode råd og vejledning.

Flere bruger hjelm efter kampagnen

Kampagnen Hjælp en hjelmløs er gået over al forventning. I 2015 og 2016 besøgte vi Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet. Vores besøg betød:
  • 1500 solgte cykelhjelme

  • 75 % af de studerende, der ikke havde en hjelm i forvejen, er blevet hjelmbrugere

  • 11 procentpoints stigning i hjelmbrugen ved en hjelmtælling efter kampagnen

  • 93 % talte med andre om brug af cykelhjelm i forbindelse med kampagnen

Aktuelle kampagner