Hjælp en hjelmløs

Selvom cyklen er de unges foretrukne transportmiddel, er det kun hver femte i alderen 16-25 år, der bruger hjelm. Du kan hjælpe en hjelmløs, når TrygFonden og Rådet for Sikker Trafik lægger vejen forbi udvalgte uddannelsessteder i 2018.

Se kampagnefilmen

Vi kigger forbi

Hjælp en hjelmløs: Vi kigger forbi

Igen i år laver Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden pop up-shop på uddannelsessteder rundt om i landet. Under vores besøg kan alle unge købe cykelhjelme til SU-venlige priser og få en god snak og vejledning.

Den 6. og 7. juni besøger vi DTU, Campus Lyngby

Efterårets besøgskalender er under udarbejdelse.

 

 

Din holdning til hjelmen påvirker dine venner

Derfor vælger de unge hjelmen fra

Hjælp en hjelmløs: Derfor vælger de unge hjelmen fra

22 % af de 16 til 25-årige bruger hjelm, mens landsgennemsnittet for den samlede befolkning er 35 %.

Pris og image er hovedårsagen til, at unge vælger hjelmen fra, viser undersøgelser.

Læs om kampagnen hos TrygFonden

 

Indsats

For at motivere de unge til at køre med hjelm vælger vi at sætte fokus på at gøre det socialt acceptabelt og simpelt at blive hjelmbruger – og samtidig mindske afstanden fra beslutning til køb.

Derfor møder vi de unge med en pop-up shop på deres uddannelsessted. Ved vores besøg kan de unge købe en cykelhjelm til en billig pris og få gode råd og vejledning.

Flere bruger hjelm efter kampagnen

Kampagnen Hjælp en hjelmløs er gået over al forventning.
I 2016 og 2017 har pop up-shoppen været på følgende uddannelsessteder:

•Aalborg Universitet
•Roskilde Universitetscenter
•UCC, Campus Carlsberg
•Københavns Universitet, Panum
•Københavns Universitet, Amager

Det har skabt disse resultater:
  • 4.000 solgte cykelhjelme

  • 89-96 % af deltagerne kører med hjelm efter eventen

  • 87- 90 % af deltagerne taler med andre om brug af cykelhjelm

Aktuelle kampagner