Trafikliv har i flere år været en gratis avis, der har været med til at sætte trafik på dagsorden i de ældste klasser. Avisen trykkes ikke længere, men her på siden kan du hente udvalgte – og stadig meget relevante artikler fra de seneste aviser.
Reportager (7. - 9. klasse)
Hvordan kan du bruge artiklerne?

Der er mange forskellige anvendelsesmuligheder. Her er blot et par eksempler på, hvordan du kan bruge artiklerne som et supplement til færdselsundervisningen:
-
Vælg en reportage fra det virkelige liv og brug den som oplæg til jeres arbejde med 360 grader. Fx ”Man er langtfra udødelig” om 15-årige Diana, der valgte at sætte sig op på en knallert på vej fra en fest
- Brug ”Ulykker koster samfundet kassen” og lad eleverne anskue trafikulykker ud fra en samfundsøkonomisk vinkel
- Opgiv evt. foto og artikler som eksamenstekster i dansk eller samfundsfag
Artiklerne er udviklet i et samarbejde mellem Politiken, Trygfonden og Rådet for Sikker Trafik.
Reportager fra det virkelige liv
Idé til hvordan I kan arbejde med artiklerne
Opdel klassen i grupper og lad dem læse artiklen/artiklerne
Lad grupperne arbejde med artiklen ud fra tre emner:
- Valg: Hvilke valg træffer personerne før ulykken? Hvilke valg fører til ulykken?
- Konsekvenser: Hvilke konsekvenser får ulykken for de implicerede? På kort sigt? På lang sigt?
- Hvad nu hvis: Hvilke faktorer kunne have medført et andet udfald?
De skal skrive deres svar ned, så de kan fremlægge til sidst.
Download herunder reportager fra det virkelige liv:
Økonomi
Download herunder reportager om økonomiske forhold i trafikken:
Viden
Idé til hvordan I kan arbejde med artiklerne
Lad eleverne tage stilling til bøder.
- Er bøder en god måde at få trafikanterne til at overholde reglerne i trafikken?
- Hvis ja, synes I så der skal være højere bøder, bøder for mere?
- Hvis ikke, hvad kan man ellers gøre?
Download herunder reportager om viden om trafik og færdsel: