Skolekampagne 2017

Skolekampagne 2017: Skolekampagne 2017

Kampagnen ”Børn på vej – Teenager i trafikken” kører i uge 32-35 og sætter fokus på, at børn og unge skal lære at være trafiksikre. 

I år har vi udvidet skolematerialerne med en pakke til 4. klasserne, så også elever på mellemtrinnet bliver aktiveret i kampagnen. Ligesom der er kommet nyt indhold i pakken til 7.-10. klasse og i pakken til 0. klasse.

Kampagnens elementer

  • Kampagnefilm "Teenager i trafikken" 
  • Digital test til forældre til teenagere
  • Vejkantplakater "Børn på vej"
  • Skolemateriale til 0. klasse, 4. klasse samt 7.-10. klasse
  • Klassekonkurrence til 0. klasse
  • Konkurrence til udskolingslærere: Vind en vikar
  • Kampagnesite til skolerne sikkertrafik.dk/skolekampagne
  • Gode råd og viden til forældre om børn i trafikken sikkertrafik.dk/forældre
  • Presse
  • Politikontrol ved skolerne

 

Materialer og priser (ekskl. moms og fragt)

Vejkantplakater mv.

Skolekampagne 2017: Vejkantplakater mv.
  • Vejkantplakat til ophæng ved skoleveje: 125 kr.
  • Påtryk af kommunens eget logo: 300 kr.
  • Strips til ophæng af 5 vejkantplakater: 60 kr.
  • Stativer inkl. bolte+møtrikker: 170 kr. 
  • Ekstra bolte+møtrikker til 5 stativer: 60 kr.
  • Slagplade som beskytter stativet, når det slås i jorden: 310 kr.

Vejkantplakaterne måler 66 x 90 cm og fremstilles i 3 mm tyk polystyren. Plakaterne er forborede, så de kan monteres både på stativ og med strips på fx lygtepæle.

Vejkantplakater og stativer leveres til kommunen, da I står for opsætning af vejkantplakater.

Skolematerialer

Skolekampagne 2017: Skolematerialer

Gratis materiale til 0. klasse

  • Opgavehæftet ”Min trafikbog” til eleverne (A4) som børn og voksne kan løse sammen (ét hæfte pr. elev). Når opgaverne er løst, kan klasserne vha. lærerens indtastning deltage i en konkurrence.
  • Plakat til klassen (A2) med tre gode råd, når de skal på gåtur med klassen. Der medfølger én plakat pr. 10 bestilte opgavehæfter.
  • Postkort til forældrene med gode råd om træning af skolevejen samt en invitation til at modtage gratis nyhedsbreve tilpasset barnets alder. Der medfølger ét postkort pr. bestilt opgavehæfte.
  • Følgebrev til børnehaveklasselærere

Tilkøb til 0. klasse

  • Postmappe i plastik (A4) til kommunikation mellem skole og hjem: 9,75 kr. pr. stk. Som en service, lægger vi opgavehæftet ind i postmappen.
  • Refleksvest i gul til eleverne med teksten "Se mig". Kan fx bruges til udflugter og gør børnene synlige i trafikken. Vesten har velcrolukning foran: 16,25 kr. pr. stk.
  • Refleksvest i gul til lærerne med teksten "Se mig". Hermed kan lærerne være gode rollemodeller: 18 kr. pr. stk.

Bestil evt. et restlager af materialer til 0. klasse

Det er en fordel at bestille et lille restlager, så I har ekstra at dele ud af, hvis nogle skoler viser sig at få flere nye elever i 0. klasse end først antaget. Eftersendelse af materialer koster ellers et ekspeditionsgebyr på 110 kr. pr. levering plus fragt og moms.

Skolekampagne 2017: Gratis pakke til 4. klasserne

Gratis pakke til 4. klasserne - én pr. skole

  • Materialer til undervisning i temaet ’synlighed’, hvor eleverne skal eksperimentere med, hvordan de kan gøre sig synlige i trafikken. Der medfølger ét klassesæt pr. skole.
  • Plakat til klassen (A2) der viser, hvordan man kan være synlig i trafikken. Der medfølger 6 plakater pr. skole.
  • Postkort til forældre med gode råd om synlighed samt en invitation til at modtage gratis nyhedsbreve tilpasset barnets alder. Der medfølger 100 postkort pr. skole.
  • Følgebrev til lærere samt lærervejledning til materialet.
Skolekampagne 2017: Gratis pakke til 7.-10. klasse

Gratis pakke til 7.-10. klasse - én pr. skole

  • Plakat til klassen (A2), der illustrerer fakta om den mest typiske teenageulykke i trafikken. Plakaten er i to versioner, en om drenge og en om piger i alderen 13-16 år. Der medfølger 16 plakater pr. skole.
  • Dialogkort til klassen, som får eleverne til at tale om og reflektere over deres adfærd i trafikken. Der medfølger 6 sæt dialogkort pr. skole.
  • Flyer om konkurrencen "Vind en vikar", hvor lærerne ved at deltage i en simpel quiz kan vinde en gæstelærer til at undervise en udskolingsklasse i trafik. 20 flyers pr. skole.
  • Postkort til forældre med råd om at lave aftaler med sin teenager i trafikken samt invitation til at modtage gratis nyhedsbreve om teenagere i trafikken. Der medfølger 100 postkort pr. skole.
  • Følgebrev til lærere samt brugsvejledning til dialogkortene.

Pakker til 4. og 7.-10. klasse er præpakket

Materialerne til 4. klasse og til 7.-10. klasse er samlet i hver sin pakke, så det er nemt for jer, der selv står for at videredistribuere til skolerne. Indholdet er afstemt, så de kan fungere på både små og store skoler.

I bestillingsskemaet skal I angive, hvor mange skoler I har med 4. klasse og med 7.-10. klasse, så I får det rette antal pakker.

Skolekampagne 2017: Gave til skolens færdselskontaktlærer

Gave til skolens færdselskontaktlærer

  • Mulepose "Sæt SIKKER TRAFIK på skoleskemaet" 2 poser pr. skole.
  • Læseplan der giver et overblik over materialer til trafikundervisningen i 0.-9. klasse.
  • Følgebrev til skolens færdselskontaktlærer.

Levering, fragt og fakturering

Levering af vejkantplakater

De bestilte vejkantplakater og stativer leveres samlet til én adresse – udfyldes i bestillingsskemaet. Vejkantplakater og stativer leveres til jer, da I står for opsætning af vejkantplakater.

Levering af skolematerialer

I kan vælge, at skolematerialerne bliver leveret til jer, hvorefter I inden skolernes sommerferie, bedes pakke og distribuere dem til skolerne.

I kan også vælge at lade leverandøren Marketeam distribuere skolematerialerne direkte til skolerne. Denne leveringsform (central bestilling/fakturering, men individuelle forsendelser) koster et ekspeditionsgebyr på 195 kr. pr. skole excl. fragt og moms.

Vælger I direkte levering til skolerne, skal I udfylde fordelingslisten med skolernes adresser og sende til ib@marketeam.dk senest den 2. maj.

Hent listen her (åbner i Excel).

Leveringstidspunkt

Vejkantplakter og skolematerialer leveres fra uge 19 til uge 23. I starten af maj modtager I en liste, hvor I kan se, hvornår materialerne bliver leveret til jer. 

Fragtomkostninger

Når I bestiller gratis skolematerialer, skal I være opmærksomme på, at I selv skal betale fragt og moms.

Fakturering

Materialerne faktureres samlet til kommunen. Vi sender en faktura til den adresse, I angiver som ”fakturerings-adresse” i bestillingsskemaet. Fakturaens afsender vil være Marketeam, som er den leverandør, der pakker og fakturer materialerne for os.

Kontakt Marketeam Reklamebureau

Har I brug for yderligere information om leveringstidspunkt eller spørgsmål til faktureringen, er I velkomne til at kontakte Ib Skjærlund fra Marketeam: ib@marketeam.dk / 4017 4306

Jeres rolle og opgaver

Tidsplan og tjekliste

I kan danne jer et overblik over kampagnen og jeres rolle ved hjælp af denne tidsplan.

Bestil materialer

Det er kommunens opgave at bestille vejkantplakater og skolematerialer til kampagnen. Bestillingen er åben frem til den 31. marts.

Det er en fordel at bestille et lille restlager, så I har ekstra at dele ud af, hvis nogle skoler viser sig at få flere nye elever i 0. klasse, end først antaget.

Husk, at eftersendelse af materialer ellers koster et ekspeditionsgebyr på 110 kr. pr. levering plus fragt og moms.

Orienter skolerne

Vi opfordrer til, at I hurtigst muligt fortæller skolerne, at I har bestilt materialer til dem, så de ved, at de er med i kampagnen. Hent skabelon til brev eller mail.

Distribution af skolematerialer

Har I bestilt levering af skolematerialerne til kommunen, skal I videredistribuere dem til skolerne inden sommerferien. 

Hvornår skal vejkantplakaterne sættes op?

I bedes sætte vejkantplakaterne op ved skolerne i løbet af uge 31 (ugen før kampagnen starter) og tage dem ned igen i løbet af uge 36.

Klassekonkurrencnce til 0. klasse

0. klasserne har igen i år mulighed for at deltage i en konkurrence, når de har løst opgavehæftet.

Det er jer, der finansierer præmierne og udtrækker vinderne. Det er selvfølgelig helt op til jer at beslutte, hvad klasserne kan vinde, og hvor mange vindere der skal udtrækkes. Vi sørger for at sende et diplom pr. vinderklasse til jer.

Konkurrencen løber fra den 7. august til den 13. oktober 2017. Når konkurrencen starter kan læreren tilmelde klassen på sikkertrafik.dk/skole. Det er en god idé, at I opfordrer skolerne til at deltage og minder dem om sidste frist for deltagelse, da mange klasser ellers glemmer at deltage i konkurrencen.

Vi foreslår, at I laver en form for event, hvor I afslører vinderklasserne.

Vind en vikar-konkurrence til lærere i 7.-10. klasse

Vi gentager succesen med at give lærerne på de ældste klassetrin mulighed for vinde en gæstelærer fra Rådet for Sikker Trafik, der kommer ud og underviser en klasse i trafik. Lærerne deltager ved at svare på nogle få spørgsmål om teenagere og trafikundervisning på sikkertrafik.dk/vindenvikar, hvorefter de automatisk er med i konkurrencen.

Vi sørger for at udtrække vinderne og giver jer besked om både deltagere og eventuelle vindere i jeres kommune, når konkurrencen er afsluttet.

Hvis muligt, vil vi foreslå jer også at lave en event ud af vinderne af konkurrencen.

Vind en vikar-konkurrencen løber fra den 8. maj til den 31. august.

Skab en god presseomtale

Vi foreslår, at I kontakter lokalpressen, så kampagnen og jeres indsats for børn og unges trafiksikkerhed kan blive udbredt.

I midten af juni sender vi skabelon til pressemeddelelse og digitale kampagneelementer.

Inviter politiet

Politiet foretager kontroller ved landets skoler i kampagneperioden. I kan også invitere dem til at deltage i aktiviteter på skolen, fx uddele refleksveste og deltage i overrækning af diplomer og præmier i 0. klasse.

Kampagnekit

Lokal presseindsats

Skolekampagne 2017: Lokal presseindsats

Vi har lavet et udkast til en lokal pressemeddelelse 'De ældste skolebørn kommer oftest til skade i trafikken', som I kan bruge til at sætte fokus på jeres indsats lokalt.

Hent pressemeddelelsen

Planlæg presseindsatsen i god tid. Pressemeddelelsen må dog tidligst blive sendt ud til pressen én uge før kampagnestart.

Vær med på facebook

Skolekampagne 2017: Vær med på facebook

Her er et post som I kan lægge på kommunens Facebook-side i kampagneperioden:

Sommerferien er slut – og der er igen skolebørn på vejene!

I disse uger laver politiet kontrol ved skolerne, og i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden har vi i XX kommune hængt plakater op med budskabet ”Børn på vej”. Vær opmærksomme på hinanden og skolebørnene – store som små.

Vi ses i trafikken!


Download tekst til post

Download billede til post (foto af skolebørn)

Skolekampagne 2017: Test dig selv og vind et cafébesøg

Her er endnu et post som I kan lægge på kommunens Facebook-side i kampagneperioden:

Lige nu sætter vi i XX Kommune fokus på teenageres sikkerhed i trafikken.

Er du forælder til en teenager? Tag testen - svar på 5 spørgsmål og bliv klogere på, hvordan du kan hjælpe din teenager til at være ung i trafikken.

Samtidig er du med i lodtrækningen om 30 gavekort til et cafebesøg for 2 med burger på menuen.

Tag testen her på sikkertrafik.dk/teenager (link til testen med nye spørgsmål og ny præmie er først aktivt fra uge 32)


Download tekst til post

Download billede til post (foto af testen)

Spred budskabet med en e-mailsignatur


Vi har lavet en e-mailsignatur, som du og dine kolleger kan benytte for at gøre opmærksom på kampagnens budskab.

Hent word-dokumentet, kopier indholdet og sæt det ind i dit mailprogram som e-mailsignatur.

Sådan ser signaturen ud i mailen:

 

Se kampagnefilmen - Teenager i trafikken

Spørgsmål til kampagnen og bestilling


Deltag i vores nationale kampagner