Uopmærksomhedskampagne 2017

Fra mandag den 18. september til søndag den 8. oktober (uge 38-40) gennemfører vi kampagnen ”Kør bil, når du kører bil”. Kampagnen sætter fokus på uopmærksomhed i trafikken.

Efterårets kampagne sætter fokus på mental uopmærksomhed, der er årsag til mange ulykker i trafikken. Hele 28% af de bilister, der har kørt galt eller har været lige ved det inden for det seneste år, siger at de var mentalt uopmærksomme (siddet i egne tanker, var stressede eller trætte), da det skete.

Nedenfor finder du forskellige elementer, som I kan bruge i kampagnen.

Spred kampagnens budskaber i pressen, på Facebook og via jeres egne medier

Få omtale i pressen

Uopmærksomhedskampagne 2017: Få omtale i pressen

Vi har lavet et udkast til en pressemeddelelse, som I kan tilpasse og sende til lokale medier. Send gerne den udfyldte pressemeddelelse i uge 37 eller 38, så den kan udkomme op til kampagnestart eller i begyndelsen af kampagnen.

Dette udkast til en pressemeddelelse er  udelukkende ment som inspiration til, hvad I kan sende til medierne. I bestemmer selv om I vil skære i teksten/skrive om i teksten.

 

I bunden af denne side er billeder og grafikker der kan vedhæftes pressemeddelsen

Link (hent pressemeddelsen

 

Digitalt kampagnekit (opdateres løbende)

Del kampagnefilmen på jeres infoskærme, sociale medier eller www

Uopmærksomhedskampagne 2017: Del kampagnefilmen på jeres infoskærme, sociale medier eller www

I år er der to forskellige kampagnefilm til uopmærksomhedskampagnen. Et nyt visuelt kampagneelement – en gennemsigtig boble, illustrerer den nye kampagnefilm, hvad der sker, når man er mentalt uopmærksom. Boblen er ligesom den velkendte pose over hovedet en måde at sætte fokus på vigtigheden af at køre bil, når du kører bil. Vis filmene på jeres infoskærme (fx i Borgerservice), på jeres hjemmeside (fx sammen med nyhedsteksten), eller del dem via sociale medier.

Del filmene på sociale medier. 

Brug dette link: https://www.sikkertrafik.dk/kampagner/koer-bil-naar-du-koerer-bil?id=15391#15391

Embed filmene på jeres hjemmeside:


Download embedkoden her

Download embedkoden her

Deltag på facebook

Uopmærksomhedskampagne 2017: Deltag på facebook

Tekstforslag 1:

 

Kør bil, når du kører bil!

Hvert år sker der alt for mange ulykker med uopmærksomme bilister. Faktisk skyldes 1/3 af alle dødsulykker uopmærksomhed. Det er alt for mange!
I de kommende uger opfordrer vi igen bilisterne til at være mere opmærksomme i trafikken.

Læs mere og få gode råd på www.sikkertrafik.dk/kørbil

Hent billedet her

Uopmærksomhedskampagne 2017: Facebookopslag 2

Tekstforslag 2:

Hov – hvad skete der de sidste 5 minutter?

Måske kan du nikke genkendende til, at du nogle gange er så optaget af en mobilsamtale, et radioprogram eller en tanke, at du ikke kan huske, hvordan du er kommet fra A til B  - eller måske er du ligefrem kørt forkert?  Det kan opleves som at sidde i sin egen boble. 

Hvis den mentale uopmærksomhed er så stærk, at det påvirker din reaktionsevnen i trafikken, kan det øge risikoen for trafikulykker. Du risikerer nemlig at blive markant langsommere til at reagere. Eller måske når du slet ikke at reagere, hvis der sker noget uforudset i trafikken.

Kom ud af din boble – kør bil, når du kører bil (link til gode råd)

Uopmærksomhedskampagne 2017: Facebookopslag 3

Tekstforslag 3:

 

GODE RÅD: Sådan kører du bil, når du kører bil

Ja, rådene kan virke banale, men faktum er, at mange af os har brug for at blive mindet om dem gang på gang. Så læs dem lige alligevel og del endelig med de bilister, du kender :)

Forbered dig og kør i god tid
Drop mobilen

Fokuser på trafikken
Hold ind til siden
Få hjælp af din medpassager

Få rådene uddybet her

#kørbilnårdukørerbil

Kør bil-kampagnesitet

Uopmærksomhedskampagne 2017: Kør bil-kampagnesitet

På vores kampagnesite www.sikkertrafik.dk/kørbil har vi samlet relevant information om uopmærksomhed i trafikken.

Her kan man bl.a. se kampagnefilmen og teste, hvor langt man kører på en sms.

På kampagnesitet kan man også klikke sig videre til siden med Råd og viden, hvor man kan få tal og fakta, se hvad loven siger om uopmærksomhed, og finde ud af hvad man selv kan gøre for at undgå uopmærksomhed i trafikken.

Uopmærksomhedskampagne 2017: Facebookopslag 4

Tekstforslag 4:

 

Slå uopmærksomheden ihjel – ikke dig selv

Det kan virke uskyldigt og ufarligt at lave noget andet, når du sidder bag rattet. En hurtig sms, et opkald på mobilen eller et kig på nogle papirer. Men uopmærksomhed kan koste dig eller andre livet. Kør bil når du kører bil!

Kampagneelementer

Kampagnen "Kør bil, når du kører bil" har haft stor succes i 2016:

  • 94% af bilisterne, som har set et eller flere kampagne-elementer, synes, kampagnen er relevant

  • 92% af dem, som har set et eller flere kampagne elementer, synes alt-i-alt godt om kampagnen

  • 77% er meget enige/enige i at kampagnen har motiveret dem til at være mere opmærksomme, når de kører bil

P-plads skilte

Uopmærksomhedskampagne 2017: P-plads skilte

Vores p-plads skilte "Kør bil, når du kører bil?", har form som en papirspose og minder bilisterne om at ”tage posen af hovedet” og køre bil, når de kører bil. 

Anvendelse: 

P-plads skiltene kan hænges op på et udvalgte parkeringspladser i kommunen. Hæng som minimum skiltene op på kommunens egne p-pladser fx i lygtepæle, på hegn eller lignende. Det er desuden vigtigt, at skiltene hænges op, så de ikke skærmer for bilisternes udsyn.

OBS! Skiltene er ikke beregnet til at sætte langs vejkanten som de traditionelle vejkantplakater, men skal sættes på parkeringspladser. Fordelen ved parkeringspladser er, at bilisten er i lav fart og tæt på kørselssituationen.

Hold kæft-bolsjer i display

Uopmærksomhedskampagne 2017: Hold kæft-bolsjer i display

Hold kæft-bolsjet er en sjov reminder til bilister, for at minde dem om at droppe en af de værste distraktioner, nemlig mobilen, når de kører bil.

Anvendelse

Bolsjerne er er god anledning til at få talt med borgerne om uopmærksomhed og kan opstilles i det medfølgende display på steder, hvor der er kontakt til borgerne fx borgerservice eller biblioteker. 

Bolsjerne kan også bruges til et event på parkeringspladser, i Borgerservice eller ved fx skoler eller lokale arrangementer, hvor der er mennesker der kommer i bil. 

Kontakt


Deltag i vores nationale kampagner