Spritkampagne 2017

Kampagnen "Klar til et pust?" kredser om alle de værdifulde sider af livet, som vi ikke bør sætte over styr ved at køre spritkørsel. Kampagnen gennemføres i uge 22-24 sammen med kommuner, politiet og TrygFonden. 75 kommuner deltager i kampagnen i år. Det er et rekord højt antal deltagere.

Nedenfor finder du mere information om kampagnen og de forskellige elementer, som du kan bruge til at sætte fokus på spritkørsel i kommunen.

131 grunde til at stoppe spritkørsel

Spritkampagne 2017: 131 grunde til at stoppe spritkørsel

Her er 131 grunde til, at kommunen er med i kampagnen mod spritkørsel. Bag hvert kors gemmer sig tragiske historier om savn og sorg blandt de pårørende til de 131 personer, der er dræbt i en ulykke på grund af spritkørsel de sidste fem år (2012-2016).

#stopspritkørsel

Brug grafikken til websitet, Facebook eller Twitter.

Udviklingen i spritulykker fra 2012-16

Spritkampagne 2017: Udviklingen i spritulykker fra 2012-16

Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i ulykker med spritkørsel er faldet med 37 % fra 2012-2016. Det er en rigtig god udvikling! Lad os blive endnu bedre til at hjælpe hinanden sikkert hjem, så ingen fremover vil miste en de holder af i en spritulykke.

#stopspritkørsel

Brug grafikken til websitet, Facebook eller Twitter.

Hvor lidt kan du drikke?

Spritkampagne 2017: Hvor lidt kan du drikke?

Det er både svært og usikkert at holde styr på, om du har drukket lidt for meget til at køre. Også selv om du synes, du har styr på, hvor lang tid det tager for din krop at forbrænde fx et glas vin.

Derfor anbefaler Rådet for Sikker Trafik, at du max drikker én genstand, hvis du vil sætte dig bag rattet. Eller endnu bedre: Slet ikke drikker noget alkohol.

Du kan ikke øge forbrændingen af alkohol. Lige meget om du danser, drikker kaffe, tager bad eller trækker frisk luft.

Mere indhold til jeres website

Spritkampagne 2017: Mere indhold til jeres website

Hvor lang tid er jeg om at forbrænde alkohol?

Skal der være festival eller byfest i kommunen? Så grib aktualiteten til at sætte fokus på forbrændingstider. De to illustrationer her viser, hvor lang tid en gennemsnitlig mand og kvinde er om at forbrænde alkohol efter en fest. Nogle vil blive overrasket over, hvor lang tid der går. 

Download regneeksempel med mand

Download regneeksempel med kvinde

Du kan også linke til vores lækre drinks uden alkohol på www.sikkertrafik.dk/drinks

 

Kampagnens elementer

  • Vejkantplakater (de gule alkometre fra sidste år kan genbruges)
  • Tv-spot, Youtube + web-tv
  • Facebook-siden Stop Spritkørsel: Her har vi ca. 150.000 gode ambassadører
  • Presse
  • Politikontrol 

Kampagneperiode

Kampagnen kører fra mandag den 29. maj til søndag den 18. juni (uge 22, 23 og 24). Vejkantplakaterne må gerne stå i længere tid – fx sommeren over.

Det forventes, at kampagnen vil blive gentaget med samme vejkantplakater i 2018.

Bestilling af materialer 

Fristen for bestilling af materialer er udløbet. Vi er ovenud glade for, at hele 75 kommuner har valgt at deltage i kampagnen i år.

Alkometre langs vejene

Vejkantplakaterne er udformet som alkometre for at minde bilisterne om ikke at drikke til grænsen, når de skal køre bil.

Målgruppe

"Klar til et pust?" er en kampagne, der vækker eftertanke og sigter efter de bilister, der forsøger at drikke til grænsen ud fra deres egne tommelfingerregler om, hvor meget alkohol de kan indtage, før de rammer 0,5 promille.

Kampagnen henvender sig til en meget bred målgruppe, der ikke selv mener, at de er spritbilister – for de kunne ikke finde på at køre, hvis de var meget fulde – men som overvurderer, hvor hurtigt deres lever er om at nedbryde alkohol, og hvor meget de kan tåle, før de udgør en fare på vejene.

Målgruppen tager godt imod kampagnen

Spritkampagne 2017: Målgruppen tager godt imod kampagnen

Kampagnen er blevet evalueret af Epinion blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen. Her er nogle af nøgletallene fra 2016:

Kendskab

  • 74 % kan huske, at de har set kampagnen (hjulpet kendskab).

Liking og relevans

  • 79 % synes, at kampagnen er meget god eller god.
  • 73 % synes, at vejkantplakaterne er meget gode eller gode.
  • 88 % synes, at kampagnen er meget relevant eller relevant.

Holdning og adfærd

  • 44 % siger, at kampagnen har fået dem til at tænke over, at de skal være bedre til at gribe ind over for andre, der drikker og kører.
  • 41 % siger, at kampagnen har fået dem til at tænke over, at de kan risikere at køre spritkørsel, selvom de ikke føler sig fulde.

Vejkantplakater og stativer

Spritkampagne 2017: Vejkantplakater og stativer

Vejkantplakaten

Vejkantplakaten er den samme som sidste år: Et gult alkometer med teksten: Klar til et pust?

Nu kan du vælge mellem to typer stativer 

Når du bestiller stativer til sommerens spritkampagne kan du vælge mellem to forskellige typer:

  1. Stativ med spydspids: Det mest almindelige stativ, som er lettest at få sat i jorden, men som hurtigere vælter i blød jord og med megen blæst.
  2. Stativ med trekantet fod: Det står bedre fast og er derfor mere modstandsdygtigt over for storm, men kan opleves at være sværere at få i jorden.

Levering

Vejkantplakater, stativer og nitter bliver leveret senest ugen inden kampagnestart.

Opsætning af vejkantplakater

Vejkantplakaterne er designet til at stå på både store indfaldsveje/landeveje og mindre gennemfartsveje, der fører til knudepunkter, hvor folk mødes, drikker og kører hjem. Det vil sige, at de kan stå på strækninger med både 50 og 80 km/t.

De kan også bruges til koncerter, byfester, fodboldkampe eller andre arrangementer, hvor folk mødes, drikker og kører hjem.

Hent vejledning med tips til opsætning af vejkantplakater.

Rådet for Sikker Trafik bidrager med synligheden og stiller 1000 vejkantplakater op på statsvejene.

Spred budskabet med en e-mailsignatur

Spritkampagne 2017: Spred budskabet med en e-mailsignatur

Vi har lavet en e-mailsignatur, som du og dine kolleger kan benytte for at gøre opmærksom på kampagnens budskab.

Hent word-dokumentet, kopier indholdet og sæt det ind i dit mailprogram som e-mailsignatur.

 

 

Spørgsmål og bestilling

Deltag i vores nationale kampagner