Spritkampagne 2018

Kampagnen "Klar til et pust?" kredser om alle de værdifulde sider af livet, som vi ikke bør sætte over styr ved at køre spritkørsel. Kampagnen gennemføres i uge 24-26 sammen med kommuner, politiet og TrygFonden. 79 kommuner deltager i sommerens kampagne.

Nedenfor finder du de forskellige elementer, som I kan bruge i kampagnen.

Spred kampagnens budskaber i pressen, på Facebook og via jeres egne medier

Spritkampagne 2018: Spred kampagnens budskaber i pressen, på Facebook og via jeres egne medier

Her er forskellige forslag til små historier for sommerens spritkampagne. I må endelig videreformidle det til jeres borgere via de kanaler, som I har tilgængelig i kommunen. I vil finde en skabelon til en lokal pressemeddelelse samt postopslag til Facebook. Hvis I er aktive på Twitter eller foretrækker at kommunikere på andre kanaler eller i specifikke netværk, er I selvfølgelig velkomne til også at bruge dem der.

Tal evt. med jeres kommunikationsafdeling om, hvordan I bedst når bredt ud til jeres borgere med det vigtige budskab. I kan også kontakte projektleder Maria Bryld Tværmose på mbh@sikkertrafik.dk eller 23645548.

Pressemeddelelse:

Her kan du hente et udkast til en pressemeddelelse, som I kan sælge ind lokalt. Hvis I har et arrangement i kommunen enten i forbindelse med Sankt Hans, en byfest eller andet, så kan det være en fordel at sælge ind til mediet samtidig, da det kan give nogle gode billeder.

 

Her er fire forskellige posts, som I kan lægge på kommunens Facebookside.

Forslag 1: Til Facebook

Er du klar til et pust?
I samarbejde med Rådet for Sikker Trafik sætter vi fokus på at nedbringe antallet af trafikulykker, der skyldes spritkørsel. Kampagnen sætter fokus på alle de værdifulde sider i livet, som vi ikke bør sætte over styr ved at køre spritkørsel. Vi håber, at I vil være med til at bakke op ved at hjælpe hinanden sikkert hjem fra sommerens fester ❤️

Læs mere om kampagnen her: www.sikkertrafik.dk/pust

Du kan også vælge at linke til kampagnefilmen

Forslag 2: Til Facebook

Du skal til fest, og du er i bil. Du vil gerne drikke en enkelt genstand, men hvor meget er det egentlig?

Download billede til teksten

Forslag 3: Til Facebook

Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i ulykker med spritkørsel er i perioden 2013-2017 faldet med 27%. Fra 2016-2017 er der 8% flere dræbte og 6% flere alvorligt tilskadekomne i ulykker med påvirket fører af et motoriseret køretøj. Lad os blive endnu bedre til at hjælpe hinanden sikkert hjem, så ingen fremover vil miste en de holder af i en spritulykke. #stopspritkørsel

Kilde: Vejdirektoratet, juni 2018 

Download billede til teksten

Forslag 4: Til Facebook

Appelsinfri sommer
Sommeren kalder på havehygge, grillfest, strandsjov og spontane sommeraftener. Med til alt det sjove hører ofte masser af rosévin og kolde øl. Men har du gæster, der skal køre hjem, så giv dem i stedet en lækker mocktail, som denne her. Så får du dine gæster sikkert hjem. Find opskrifter på skønne sommerdrinks uden alkohol på www.sikkertrafik.dk/drinks

Download billede til teksten 

140 gode grunde til at stoppe spritkørsel

Spritkampagne 2018: 140 gode grunde til at stoppe spritkørsel

Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i ulykker med spritkørsel er i perioden 2013-2017 faldet med 27%. Fra 2016-2017 er der 8% flere dræbte og 6% flere alvorligt tilskadekomne i ulykker med påvirket fører af et motoriseret køretøj.

De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken og 829 personer kom alvorligt til skade. 

Kilde: Vejdirektoratet, juni 2018 

Færre dør på grund af spritkørsel

Spritkampagne 2018: Færre dør på grund af spritkørsel

Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i ulykker med spritkørsel er faldet med 27 % fra 2013-2017. Det er en rigtig god udvikling! 

I 2017 kom 148 personer alvorligt til skade, mens 27 blev dræbt i trafikulykke, med mindst en påvirket fører af et motoriseret køretøj. 

Kilde: Vejdirektoratet

 

Hvor lidt kan du drikke?

Spritkampagne 2018: Hvor lidt kan du drikke?

Det er både svært og usikkert at holde styr på, om du har drukket lidt for meget til at køre. Også selv om du synes, du har styr på, hvor lang tid det tager for din krop at forbrænde fx et glas vin.

Derfor anbefaler Rådet for Sikker Trafik, at du max drikker én genstand, hvis du vil sætte dig bag rattet. Eller endnu bedre: Slet ikke drikker noget alkohol.

Du kan ikke øge forbrændingen af alkohol. Lige meget om du danser, drikker kaffe, tager bad eller trækker frisk luft.

Kampagnens elementer

Kampagneperiode

Kampagnen kører fra mandag den 11. juni til søndag den 30. juni (uge 24, 25 og 26). Vejkantplakaterne må gerne stå i længere tid – fx sommeren over.

Målgruppe

"Klar til et pust?" er en kampagne, der vækker eftertanke og sigter efter de bilister, der forsøger at drikke til grænsen ud fra deres egne tommelfingerregler om, hvor meget alkohol de kan indtage, før de rammer 0,5 promille.

Kampagnen henvender sig til en meget bred målgruppe, der ikke selv mener, at de er spritbilister – for de kunne ikke finde på at køre, hvis de var meget fulde – men som overvurderer, hvor hurtigt deres lever er om at nedbryde alkohol, og hvor meget de kan tåle, før de udgør en fare på vejene.

Tekst og indhold til jeres website


TEKSTFORSLAG 1

Klar til et pust?
De kommende uger sætter vi fokus på at hjælpe hinanden til at komme sikkert hjem fra sommerens arrangementer. Hver sommer stopper politiet alt for mange bilister på vejene, der har en for høj promille. Sommerens mere spontane fester med grillhygge, strandture, by- og havnefester betyder, at der er mange anledninger til at nyde alkohol. Desværre er der stadig for mange, der sætter sig bag rattet, selv om de er i tvivl om deres promille.

XX Kommune deltager i den landsdækkende kampagne sammen med Rådet for Sikker Trafik for at nedbringe antallet af de trafikulykker, hvor spiritus er involveret. Budskabet til bilisterne er: ”Klar til et pust? Et lille pust kan ændre meget – måske alt”. Kampagnen skal minde os om, at hvis vi ikke er klar til at puste i politiets alkometer, så bør vi lade bilen stå.

Bilisterne vil møde budskabet i trafikken, hvor kommunen har sat plakater op i vejkanten. Det sker for at minde bilisterne om at aftale, hvem der kører hjem før det første glas.

Antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne i ulykker med spritkørsel er i perioden 2013-2017 faldet med 27%. Fra 2016-2017 er der 8% flere dræbte og 6% flere alvorligt tilskadekomne i ulykker med påvirket fører af et motoriseret køretøj.

De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken og 829 personer kom alvorligt til skade. 

Kilde: Vejdirektoratet, juni 2018 

Antallet af ulykker fremgår af figuren til højre.

Du kan også vælge at linke til kampagnefilmen: 
https://www.sikkertrafik.dk/kampagnefilm

 

TEKSTFORSLAG 2

Hvor lang tid er jeg om at forbrænde alkohol?

Skal der være festival eller byfest i kommunen? Så grib aktualiteten til at sætte fokus på forbrændingstider. De to illustrationer her viser, hvor lang tid en gennemsnitlig mand og kvinde er om at forbrænde alkohol efter en fest. Nogle vil blive overrasket over, hvor lang tid der går. 

Download regneeksempel med mand

Download regneeksempel med kvinde

Du kan også linke til vores lækre drinks uden alkohol på www.sikkertrafik.dk/drinks

Spred budskabet med en e-mailsignatur

Spritkampagne 2018: Spred budskabet med en e-mailsignatur

Vi har lavet en e-mailsignatur, som du og dine kolleger kan benytte for at gøre opmærksom på kampagnens budskab.

Hent word-dokumentet, kopier indholdet og sæt det ind i dit mailprogram som e-mailsignatur.

 

 

Målgruppen tager godt imod kampagnen

Spritkampagne 2018: Målgruppen tager godt imod kampagnen

Kampagnen er blevet evalueret af Epinion blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen. Her er nogle af nøgletallene fra 2017:

Kendskab

  • 75 % kan huske, at de har set kampagnen (hjulpet kendskab).

Liking og relevans

  • 82 % synes, at kampagnen er meget god eller god.
  • 75 % synes, at vejkantplakaterne er meget gode eller gode.
  • 92 % synes, at kampagnen er meget relevant eller relevant.

Holdning og adfærd

  • 37 % siger, at kampagnen har fået dem til at tænke over, at de risikerer at køre spirituskørsel, selv om de ikke føler sig fulde. 
  • 36 % siger, at kampagnen har motiveret dem til at holde sig til maks. 1 genstand, hvis de skal køre. 

Spørgsmål


Deltag i vores nationale kampagner