10.12.2015

Virkelige ulykkeshistorier rykker unges trafikadfærd

Når skoleelever møder et trafikoffer ansigt til ansigt og hører om de voldsomme konsekvenser af en trafikulykke, ændrer det de unges holdning og adfærd i trafikken – også lang tid efter oplevelsen. Det viser en undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, der sender trafikofre og pårørende til trafikdræbte ud på skoler i hele landet.

Virkelige ulykkeshistorier rykker unges trafikadfærd: Virkelige ulykkeshistorier rykker unges trafikadfærd

Der bliver helt stille i klassen, når personen i kørestol langsomt triller ind i klassen. I løbet af et par timer hører eleverne om en alvorlig trafikulykke for eksempel på grund af for høj fart, alkohol eller uopmærksomhed.

Flere elever får tårer i øjnene, når de hører, hvordan det er at vågne op på sygehuset og finde ud af, at ryggen er brækket, alle fremtidsdrømme er knust og familien står grådkvalt omkring sygehussengen. Det er Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden, der står bag de såkaldte Sikker Trafik LIVE-foredrag, som siden 1992 har lært tusinder af unge om konsekvensen af en alvorlig trafikulykke.

Evalueringer har vist, at både eleverne i folkeskolen og på produktions- og tekniske skoler efterfølgende tager færre chancer i trafikken og bliver mere sikre. 

- De unge får virkelig noget at tænke over, når de hører, hvordan et øjebliks kådhed kan smadre et liv og betyde, at man skal sidde i kørestol resten af livet. Ud over at fortælle om min ulykke kommer jeg også i dialog med de unge, hvor vi taler om, hvad de selv kan gøre, så de ikke ender i samme situation, siger Jørgen Witt Christensen, der som ung brækkede ryggen i en bilulykke med for høj fart og alkohol.

De farligste år i trafikken

Det farligste tidspunkt for de unge i trafikken er de ti første år efter, at de har forladt folkeskolen. Her er de særligt udsatte, da de begynder at køre på knallert, går til fester og drikker alkohol, kører med venner som har fået kørekort og bevæger sig i det hele taget mere rundt i trafikken, end de har gjort tidligere. De unge har i flere år været stærkt overrepræsenteret i trafikulykker.

For at gøre dem mere sikre har Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden siden 1992 sendt foredragsholdere ud på tusinder af skoler for at vise de unge, at ens egen adfærd i trafikken kan have store konsekvenser.

Gennem flere år er besøgene blevet evalueret, og har hver gang vist ekstremt positive effekter. Både eleverne i folkeskolen og på produktions- og tekniske skoler bliver bedre til at passe på sig selv og blande sig, når vennerne for eksempel kører for stærkt eller vil sætte sig bag rattet med alkohol i blodet. 

Se video med nogle af de ulykkeshistorier, som eleverne hører og læs mere om Sikker Trafik LIVE.

Fakta:

Siden 1992 har Sikker Trafik LIVE sendt en trafikskadet person eller en pårørende til en trafikdræbte ud på folkeskoler samt produktions- og tekniske skoler. De 41 foredragsholdere besøger cirka 900 skoler og ungdomsuddannelser og taler med cirka 25.000 elever – hvert år. Foredraget varer to til tre timer og sætter fokus på, hvor hårdt man kan blive ramt af en trafikulykke.

Herunder resultat fra den seneste evaluering fra 2015:

Resultater efter foredrag i folkeskolens ældste klasser – målt 6 – 10 måneder efter et besøg (1026 respondenter i 2015):

  • 71 % af de elever, som ikke altid brugte sele før besøget, svarer nu, at de altid bruger sele. 
  • Hele 24 %, der før besøget aldrig brugte hjelm, er begyndt at køre med hjelm.
  • Af dem der tidligere gik over for rødt, svarer 1/3 nu, at de ikke går over for rødt lys.  
  • Før foredraget svarede 40 % af de elever, som kørte på knallert, at de kørte på en der var tunet. Dette tal var efter besøget reduceret til 25 %. 
  • Der er sket en stigning på 10 procentpoint i antallet er elever, som aldrig sms’er, når de cykler, så tallet er oppe på 50 %.   • Af dem der tidligere har hørt musik, når de cyklede, er der efter foredraget 19 % der siger, at de ikke gør det mere. 
  • 72 % af eleverne mener, at de er blevet mere opmærksomme i trafikken efter foredraget. 
  • 80 % har efter besøget gjort nogen opmærksom på, at de ikke måtte sms/tale i telefon, mens de kørte i bil.
  • 74 % svarer, at de passer bedre på sig selv i trafikken efter besøget, mens 58 % også mener, at de er blevet bedre til at passe på deres kammerater.

Resultat fra produktions- og tekniske skoler – målt 6 – 10 måneder efter et besøg (278 respondenter i 2015):

  • 62 % af de elever, som ikke altid brugte sele før besøget, svarer nu, at de altid bruger sele. 
  • 16 % af de elever, der før besøget aldrig brugte cykelhjelm, er begyndt at bruge hjelm.
  • Af dem der tidligere gik over for rødt, svarer 1/3 nu, at de ikke går over for rødt lys.  
  • Før foredraget svarede 15 % af de elever, som kørte på knallert, at de kørte på tunet knallert, mens dette tal efter foredraget er reduceret til 6 %. 
  • Ud af de elever, som før besøget kørte 100km/t. på en 80 km/t landevejsstrækning, svarer 21 % efter besøget, at de aldrig kører mere end det tilladte. 
  • Af dem, der tidligere har hørt musik, når de cyklede, siger 1/4, at de ikke gør det mere. 
  • 78 % af eleverne mener, at de er blevet mere opmærksomme efter foredraget. 
  • 79 % har efter besøget gjort nogen opmærksom på, at de ikke måtte sms/tale i telefon, mens de kørte. 
  • 79 % svarer, at de passer bedre på sig selv i trafikken efter foredraget, mens 75 % også mener, at de er blevet bedre til at passe på deres kammerater.

Kontakt: 

Karina Petersen, underdirektør, Rådet for Sikker Trafik: 40 35 39 76.

Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 22 32 70 09.

Pressekontakt




Pressemeddelelser og nyheder