04.05.2017

Hver 10. erhvervschauffør har kørt galt

Inden for det sidste år har hver 10. erhvervschauffør kørt galt i arbejdstiden, viser en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension. I dag vil en trafiksikkerhedskonference sætte fokus på, hvordan man får antallet af trafikulykker i arbejdstiden ned.

Hver 10. erhvervschauffør har kørt galt: Hver 10. erhvervschauffør har kørt galt

Hver dag kører ansatte i landets virksomheder millioner af kilometer på vejene i arbejdstiden i enten personbil, varevogn, lastbil eller busser. Erhvervskøretøjerne er generelt involveret i mere alvorlige ulykker, da køretøjerne ofte er tungere og større end andre køretøjer. Derfor har virksomhederne et væsentligt ansvar for at undgå trafikulykker.

Ifølge Arbejdstilsynet sker 37 % af alle arbejdsulykker med døden til følge i trafikken. I en ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension blandt 1.050 erhvervschauffører, siger 10 % af dem, at de en eller flere gange inden for det seneste år har kørt galt, hvor der var skader på køretøjer eller personer.

- Der kan ske store materielle og menneskelige skader, når en tungt læsset firmabil, varevogn eller lastbil kommer galt afsted i trafikken. Det er vigtigt, at flere virksomheder sætter fokus på, hvordan de ansatte kører i trafikken, så flere af de her ulykker kan undgås, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Uheld kan nedbringes
For at få flere virksomheder til at sætte ind på området, afholder Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension i dag torsdag den 4. maj en trafiksikkerhedskonference, hvor transportministeren, transportordførere, politiet, Havarikommissionen og 100 repræsentanter fra danske transportvirksomheder vil deltage.
På konferencen vil bl.a. politiet og Havarikommissionen vise eksempler på, hvorfor det går galt med tunge køretøjer i trafikken.

- Når virksomhederne sætter ind på det her område, så kan de skabe mærkbare resultater i form af færre uheld, færre udgifter til sygedage og skader på køretøjer, men også lavere brændstofsforbrug samt mindre stressede chauffører. Så alle vinder på, at virksomhederne arbejder målrettet med trafiksikkerhed blandt deres chauffører, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen fra Forsikring & Pension.

Uopmærksomme chauffører
Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har spurgt de erhvervschauffører, der har kørt galt inden for det sidste år, hvorfor det gik galt.
En stor del af chaufførerne siger, at det var andre trafikanters uventede adfærd, der var skyld i ulykken. Men mange erkender også, at de tjekkede sms, mails, holdt for kort afstand, var træt eller ikke orienterede sig godt nok.

Netop utilstrækkelig orientering er et problem, når man ser på, hvorfor lastbiler ender i alvorlige ulykker i trafikken, viser den seneste undersøgelse fra Havarikommissionen.

- Undersøgelsen har bl.a. vist, at ca. halvdelen af de 30 lastbilulykker kunne være undgået, hvis lastbilchaufførerne havde taget sig tid til at se sig for og havde fastholdt fokus på trafikken og vejens forløb, siger Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker.

For at belønne de virksomheder, der går foran og sikrer, at de ansattes kørsel i trafikken bliver mere sikker, overrækker Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension i forbindelse med konferencen Sikker Trafik Erhvervprisen 2017 til en virksomhed, der har gjort en særlig indsats.

Fire transportvirksomheder er nomineret til prisen, da de alle arbejder målrettet med at gøre deres køretøjer og chauffører mere sikre i trafikken ved bl.a. at have fokus på deres kørsel.

De fire virksomheder, som er nomineret til Sikker Trafik Erhvervprisen 2017, er:

  • Carlsberg, Fredericia og Høje Taastrup.
  • Krüger Aquacare, Gentofte.
  • Fredsø Vognmandsforretning ApS, Nykøbing Mors.
  • DSV, Hedehusene og Horsens.

Tid og sted for trafiksikkerhedskonferencen:
Dato: torsdag den 4. maj 2017 - kl. 09.00-13:30.
Sted: Forsikring & Pension, Philip Heymans Allé 1, 2900 Hellerup.

Fakta – tal fra den nye undersøgelse:

Har du inden for det sidste år været i en situation i arbejdstiden, hvor du kørte galt og hvor der var skader på køretøj eller personer?
Ja, en gang: 7 %
Ja, flere gange: 3 %
Nej: 90 %

Hvorfor kørte du galt?(flere svarmuligheder):

  • Andre trafikanters uventede adfærd: 30 %
  • Manglende orientering: 10 %
  • Var træt: 8 %
  • Var stresset: 8 %
  • Var uopmærksom (tjekkede mails, skrev på mobil, kiggede i papirer, talte håndholdt): 6 %
  • Manglende køreerfaring: 5 %
  • Holdt for kort afstand til forankørende: 5 %
  • Kørte mere end fartgrænsen: 4 %
  • Sad i egne tanker: 4 %
  • Havde travlt: 4 %
  • Drak eller spiste: 4 %
  • Talte i håndfri mobil: 3 %
  • Følte mig presset af arbejdsgiver: 2 %
  • Påvirket af ulovlige stoffer: 2 %
  • Alkoholpåvirket: 2 %
  • Andet: 18 %
  • Husker ikke: 3 %
  • Ved ikke: 3 %

Hvor ofte har du inden for det sidste år gjort følgende, mens du sad bag rattet?:

  • Set på din telefon – f.eks. læst en sms, mail eller indhold på internettet: 26 %.
  • Skrevet på din telefon eller iPad – f.eks. skrevet en sms, mail, søgt efter musik m.m.: 14 %.
  • Læst i papirer eller på iPad: 16 %.
  • Tastet på GPS: 42 %.
  • Tjekket rutevejledning på telefon: 20 %.

(kilde: ny undersøgelse blandt 1.050 erhvervschauffører, som Userneeds har lavet for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension i marts-april 2017).

Kontakt:
Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør, Rådet for Sikker Trafik: 40367801.
Søren Ørsted Pedersen, pressechef, Rådet for Sikker Trafik: 22327009.
Jesper Hjorth Jespersen, kommunikationskonsulent, Forsikring & Pension: 41919102.
Mette Fynbo, formand, Havarikommissionen: 25489488.

 

Pressekontakt




Pressemeddelelser og nyheder