Nederen forældre (4. - 6. klasse)

Tag cykelhjelmskampagnen med ind i klasselokalet. Se kampagnevideoen og arbejd videre i fx musik, dansk eller natur/teknologi.

Nederen forældre er en cykelhjelmskampagne målrettet forældre til børn fra 10 år og op. Idéen er, at motivere forældrene til at stå fast på, at deres barn skal køre med cykelhjelm – inden de begynder at lade den hænge på styret. Her har vi samlet en række aktiviteter, som du kan bruge til at tage emnet op i undervisningen.

En nederen sang du kan bruge i din undervisning


Se kampagnefilmen og grib chancen til at tale med klassen om gruppedynamik, forventninger til hinanden og frygten for at føle sig udenfor.

Få afklaret hvem i klassen, der kører med hjelm og hvem der ikke gør og lad eleverne forklare deres valg. Lad dem også komme omkring eksempler på nederen forældre.

Den musikalske og analytiske tilgang

Kampagnefilmen er lavet som en musikvideo: ”Nederen er kærlighed”.

Hent tekst til sangen og brug den til at arbejde med sprogbrug, rim og remser, billedsprog og virkemidler.

Du kan også hente sangen i instrumental version (MP3) og lade eleverne synge dertil, lave deres egen tekst og evt. video. Det kan være en tekst om nederen forældre, cykelhjelm eller noget helt ande

Den eksperimenterende

Nederen forældre (4. - 6. klasse): Den eksperimenterende

Minihjelm

De fleste skoler har en minihjelm. Brug den til at demonstrere, hvordan en cykelhjelm virker. Forsøget tager kun få minutter og kræver blot et råt æg og en lille pose. Diskutér vigtigheden i at hjelmen er spændt rigtigt, både minihjelmen og deres egen. Lav evt. et cykelhjelmstjek i klassen. Tommelfingerreglen er: Hjelmen skal sidde vandret på hovedet og max plads til to fingre ind mellem rem og hage.

Har du ikke en minihjelm, bestiller du den her

Undersøg cykelhjelmen

Find en gammel cykelhjelm, som alligevel skal smides ud. Kan den holde til, at eleverne står på den? Kan den holde til, at man sætter et stoleben på den? Hvad sker der, hvis man taber den fra 1., 2. eller 3. sals højde? Lad eleverne gætte på udfaldet og argumentere for og imod, før I prøver det af.

Find endnu en gammel cykelhjelm, der ikke skal bruges mere. Køb et kålhoved og snak om, hvad de tror der sker, hvis man smider et kålhoved ud fra 1. sal? Og hvad sker der, hvis kålhovedet får en cykelhjelm på? Prøv det af – med cykelhjelmen først. Det er en god idé at filme forsøget, så I kan se det igen.

Den hjernemæssige

Nederen forældre (4. - 6. klasse): Den hjernemæssige

Hovedskader kan være en alvorlig sag. En brækket arm kan gro sammen og et sår kan hele. Men slår man hovedet, er det ikke så enkelt.

Hvert år ender omkring 1600 cyklister på skadestuen, fordi de har slået hovedet. Kørte alle med cykelhjelm, kunne halvdelen af skaderne være undgået.

 Diskutér med eleverne:

  • Men hvad kan det egentlig betyde at få en hovedskade?

  • Hvilke konsekvenser kan det have?

  • Hvad vil det betyde for dig, hvis du fik en hovedskade med nogle af de illustrerede konsekvenser?

  • Hvordan vil du reagere, hvis det skete for en du holder af, fx din bedste ven eller søster/bror?

  • Hvad vil du gøre for at forhindre, at det sker for dig selv eller dem, du holder af?

Hent illustration der viser hvilke områder i hjernen, der kan blive ramt.

Den statistiske

Nederen forældre (4. - 6. klasse): Den statistiske

Lad eleverne undersøge hvor mange elever der bruger cykelhjelm i de forskellige klasser på skolen. Brug oplysningerne til at snakke om hvornår og hvorfor nogle elever lægger cykelhjelmen på hylden.

Hvert år laver vi en cykelhjelmstælling i byer rundt i Danmark. I 2015 fordelte det sig sådan, at brugen af cykelhjelmen blandt børn på skoleveje:

  • 6-9 årige: 89 %
  • 10 - 12 årige: 69 %
  • 12 - 16 årige: 35 %

Kilde: Cykelhjelmtælling 2015, Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden

Kontakt


Undervisningsmaterialer 4. - 6. klasse

Undervisningsmaterialer til alle klassetrin