Kør sikkert på motorcykel

Solid erfaring bag rattet kan ikke overføres direkte til motorcyklen. Andre trafikanter overser lettere en motorcykel end en bil, og i alt for mange trafikulykker har motorcyklisten kørt for stærkt. Det kan have store konsekvenser, for motorcyklister er mere udsatte end bilister. Husk derfor at overholde hastighedsgrænserne.

Er din køreteknik i orden?

Kør sikkert på motorcykel: Er din køreteknik i orden?

En del motorcykelulykker sker, fordi motorcyklistens bremse- eller svingteknik ikke er god nok. Bliver du overrasket af en modkørende i et sving, er det en god ide at have afprøvet din motorcykels begrænsninger i trygge omgivelser først.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at du tager et køreteknisk kursus – især hvis du begynder at køre mc igen efter en pause på nogle år, eller hvis du får ny motorcykel.   

Køretekniske kurser

Der findes mange køre- og trackdaykurser for motorcyklister på lukkede baner, hvor det er sikkert at afprøve motorcyklens grænser og egne evner.

Hvis du vil forbedre din køreteknik og køre mere sikkert, så vælg et kursus, som opfylder anbefalingerne ”Den sikre motorcyklist – anbefalinger for grundkursus”.

Hent anbefalingerne her

De mest almindelige ulykker på motorcykel

Kør sikkert på motorcykel: De mest almindelige ulykker på motorcykel

Dine medtrafikanter kan have svært ved at bedømme din fart. Og du forsvinder nemt i biler og lastbilers blinde vinkel.

Når du sidder på en motorcykel, er du udsat, hvis det går galt. 

De mest typiske motorcykelulykker:

  1. Motorcyklist kører ind i et sving med for høj fart og mister herredømmet.
  2. Bilist, der skal svinge til venstre, overser en modkørende motorcyklist
  3. Bilist, der kører ud fra sidevej, overser motorcyklist. Ofte kører motorcyklisten med for høj fart.
  4. Motorcyklist er ved at overhale og opdager for sent, at bilen foran er ved at svinge til venstre.
  5. Motorcyklist kører op i holdende bil.

Vælg en sikker motorcykel

Kør sikkert på motorcykel: Vælg en sikker motorcykel

Er du på udkig efter en ny motorcykel, er det en god ide at sikre sig, at den lever op til et lovkrav fra 1. januar 2017 om, at den har ABS-bremser. Alle nye motorcykler skal nemlig fra denne dato have blokeringsfrie bremser som standard, og det er sikkerhedsudstyr, der er værd at gå efter.

Motorcykler, der er importeret som brugte og tidligere har været indregistreret i udlandet inden 31/12-2016, skal ikke leve op til kravet om ABS-bremser.

Ældre motorcykler mangler ofte ABS

Vi anbefaler, at du går efter en model med ABS-bremser, selvom du måske kan spare penge på en ældre model uden ABS-bremser. I en presset situation kan de være forskellen mellem en sikker opbremsning og et styrt eller sammenstød. De er især vigtige, hvis du kører i regn eller der pludseligt er et stykke fugtig asfalt, som du ikke havde regnet med.

ABS-bremser virker bedst i opbremsninger på lige vej og motorcyklisten bør stadig være forsigtig med hårde opbremsninger i kurver.

Kurve-ABS

Nogle moderne motorcykler fås med det, der hedder kurve-ABS eller MSC (Motorcycle Stability Control). Det er en teknologi, som betyder, at motorcyklen hjælper med til at følge kurven under opbremsningen, og som dermed hjælper motorcyklisten til at bevare kontrollen over motorcyklen. 

Normale (ABS-)bremser vil i sving forsøge at rette motorcyklen op og dermed få den til at køre ligeud. Det kan medføre en ulykke, hvor motorcyklisten enten kører af vejen eller over i den modsatte kørebane.

Motorcykeluheld ved sideveje


En typisk faresituation for motorcyklister opstår ved sideveje eller kryds, hvor andre køretøjer skal ud. Selvom bilisten orienterer sig, er motorcyklen lettere at overse end en bil, hvilket giver farlige situationer.

Kører motorcyklen - som her - samtidigt for stærkt, kan en ulykke let opstå. Som motorcyklist er det afgørende at sikre sig, at bilister på sideveje har set en og overholder sin vigepligt. 

Husk at overholde hastighedsgrænsen på motorcyklen - så er chance for at komme helskindet hjem større. Klippet viser motorcyklistens synsvinkel i en ulykke.

Bilisten orienterer sig, men overser motorcyklisten, som kører for hurtigt. Kombinationen af en fejl fra bilisten, som ikke overholder sin vigepligt, og motorcyklens hastighed resulterer i en ulykke. Her set fra bilistens synsvinkel.

I nogle tilfælde har bilisten set motorcyklen, men kører frem fordi bilisten fejlvurderer motorcyklens hastighed. Det kan skyldes, at bilisten tror, at motorcyklen er en langsomtkørende knallert 45 eller at motorcyklen kører for stærkt.

Kommer der et tohjulet køretøj på den vej, du drejer ud på, er det en god ide at vente på, at det er kørt forbi. Pas på hinanden.

Motorcykeluheld ved overhaling


Motorcyklisten indhenter en langsomtkørende bil og ønsker at overhale den. Bilen har taget farten af, fordi den vil dreje til venstre, men giver måske tegn lidt for sent eller også overser motorcyklisten bilens blinklys.

Motorcyklen overhaler bilen netop som den drejer, hvilket skaber en ulykke. På motorcykel bør man altid sikre sig, om man har læst andre bilisters adfærd korrekt, før man overhaler eller trækker ud. Her gør farten ondt værre - husk fartgrænsen. 

Klippet viser motorcyklistens synsvinkel.

Samme situation set fra bilistens synsvinkel. Bilen skal til venstre og sænker derfor hastigheden imens den trækker til venstre i sin kørebane. 

Motorcyklisten overser bilens placering på vejen og dens signal om at dreje til venstre. Den menneskelige fejl giver - i kombination med for høj hastighed - en alvorlig ulykke, hvor motorcyklisten har betragtelig risiko for at miste livet.

Undgå ulykker på motorcyklen

  • Overhold hastighedsgrænserne. Dødsulykker med motorcykler skyldes ofte for høj fart og at andre fejlvurderer, hvor hurtigt motorcyklen kører.

  • Hold øje med dine medtrafikanter. Og husk, at de kan have svært ved at se dig.

  • Gør dig synlig med refleksvest eller hjelm med pang-farve.

  • Sørg for at din køreteknik er i orden. Hvis din rutine er rusten, så tag et køreteknisk kursus.

Beskyt dig selv

Kør sikkert på motorcykel: Beskyt dig selv

Det rigtige sikkerhedsudstyr kan nedsætte din risiko for at komme til skade, hvis du kører galt.

Kør altid med køredragt eller tøj med indbygget beskyttelse. Sørg for at størrelsen passer, så slagbeskyttelsen dækker de udsatte steder optimalt og sidder godt fast – også hvis uheldet er ude.

Du skal sørge for at ryg, knæ, ankler, hænder, albuer, underarme og skuldre er beskyttet. Rygskjold skal helst gå ned over lænden. Gå efter godkendte rygskjold i ”level 2’. De er sikrest.

Hvilket materiale bør du vælge?

  • Tekstil
    De fleste køredragter i tekstil har både indbygget slagbeskyttelse og åndbare, isolerende membraner, som beskytter dig, hvis du er involveret i en ulykke.
  • Læder
    Vælger du køretøj i læder, så anskaf dig samtidigt en regndragt. Vådt læder beskytter dig ikke optimalt, hvis du falder. Det er heller ikke så rart at have på og det kan tage dit fokus fra vejen, hvis du har det ubehageligt i vådt tøj.
  • Airbagvest
    Det er muligt at købe en airbagvest, som passer udenpå det udstyr, du allerede kører med i dag. Ved styrt puster vesten sig op på et splitsekund og giver en stødabsorberende effekt samtidigt med, at den typisk hjælper med at fiksere hovedet, så skadelige kræfter på nakken minimeres. 

Støvler og handsker til køreturen

Kør sikkert på motorcykel: Støvler og handsker til køreturen

Kører du på motorcykel i dine almindelige sko, er dine ankler ikke beskyttet, og snørebånd kan hænge fast i kæden, bremsepedalen eller gearvælgeren. Så kør altid med støvler, der er designet til motorcykelkørsel.

Vælg støvler med stiv sål og beskyttelse af skinnebenet og begge sider af anklen. 

Husk altid kørehandsker – også selvom det er varmt. Instinktivt vil du komme til at tage fra med hænderne, hvis du styrter. Køb eventuelt to par handsker, så du har til både varme og kolde dage.

Vælg en sikker hjelm

Kør sikkert på motorcykel: Vælg en sikker hjelm

En integralhjelm med fast kæbeparti er det sikreste valg.

Mange vælger en hjelm, som kan klappes op, fordi den er bekvem. Men hjelmens godkendelse gælder i de fleste tilfælde ikke, hvis den er klappet op. Så luk altid hjelmen, når du kører.

Husk også, at din hjelm skal skiftes, hvis den bliver udsat for et hårdt slag. Skjulte revner kan være livsfarlige i en ulykke. 

Når du køber hjelm

  • Prøv forskellige hjelme, før du beslutter dig
  • Hjelmen skal sidde stramt, men uden at klemme. Hjelmen må ikke kunne tages af, når den er spændt fast. Tag fat i nakkepartiet og vip hjelmen fremad. Kan hjelmen tages af på denne måde, skal du vælge en anden model eller størrelse.
  • Kør gerne en lille tur med hjelmen, inden du bestemmer dig.
  • Vælg en hjelm i klare farver, det kan gøre dig mere synlig.
  • Vælg gerne en hjelm, du kan få dugfri visirer til.

Vælg en hjelm i klare farver. Den gør dig mere synlig i trafikken.

Når du har børn med motorcyklen

Kør sikkert på motorcykel: Når du har børn med motorcyklen

Børn under 5 år må ikke transporteres på en almindelig tohjulet motorcykel.

Børn fra fem år og opefter skal have styrthjelm på og sidde på et særligt barnesæde. Barnesædet skal sikre, at fødder ikke kan komme ind i hjulet og at barnet ikke kan falde af, selvom det falder i søvn. Der skal være en rygstøtte på min. 25 cm og fodhvilere. Barnet må ikke spændes fast med sele eller lign.

Når barnet er 135 cm højt eller derover, må det sidde på det almindelige passagersæde på motorcyklen.

I sidevogn

Børn må – uanset alder - gerne være med i sidevogn, hvis de er spændt fast. Indtil børn er 135 cm højt, skal de være fastspændt i godkendt udstyr, der passer til højde og vægt. Det kan f.eks. være en barnestol eller selepude.

Det er ikke et krav, at børn skal bruge styrthjelm, når de er spændt fast med sele. Men de må selvfølgelig gerne bruge den, hvilket Rådet for Sikker Trafik anbefaler.

Hvis der ikke er sele i sidevognen, må børn under 5 år ikke køre med. Børn fra 5 år og opefter må gerne køre med i sidevognen, hvis der ikke er sele, men så skal de have styrthjelm på.

Minimumskrav

Reglerne for børn på motorcykel er minimumskrav. Som fører skal du altid vurdere, om kørslen er forsvarlig. Du må ikke medtage passagerer ”i et sådant antal eller anbragt på en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre”. Færdselsloven § 82, stk. 2.

Bliv sikker i trafikken