Børnenes Trafikklub lukker

Børnenes Trafikklub har spillet en vigtig rolle med at gøre tusinder af børn mere sikre i trafikken. Nu lukker klubben. I stedet for kommer der et nyt, gratis og digitalt tilbud, der er målrettet nutidens forældre og børn.

15.12.2015

Børnenes Trafikklub har eksisteret i over 40 år. I starten af 1970’erne, da Børnenes Trafikklub startede, var omkring halvdelen af en årgang medlemmer af klubben. I dag er det kun omkring ti procent, der melder deres børn ind i Børnenes Trafikklub.

Heldigvis mister færre og færre børn livet i trafikken eller kommer til skade. I 1970´erne mistede omkring 70 børn i alderen 0-6 år livet og 1200 kom årligt til skade i trafikken. Til sammenligning mister tre til fire børn i dag (2014) livet i trafikken, og cirka 50 børn kommer til skade, viser tal fra Vejdirektoratet.

Det er dog stadig vigtigt, at man træner trafik med sit barn, så barnet bliver klædt på til at klare sig sikkert i trafikken. Derfor har Rådet for Sikker Trafik valgt at lukke Børnenes Trafikklub og erstatte det med et gratis og digitalt tilbud, som alle kan tilmelde sig og som er mere tidssvarende.

I Rådet for Sikker Trafik ønsker vi, at trafiktræning skal være for alle – uanset om man har råd eller ej til at melde sit barn ind i Børnenes Trafikklub. Desuden skal det være nemt at gå til, og derfor bliver Børnenes Trafikklub erstattet af et digitalt tilbud, som alle med børn i alderen 2 – 5 år kan tilmelde sig.

Hvad kommer i stedet for Børnenes Trafikklub?

Hvis man har et barn mellem to og fem år, kan man tilmelde sig gratis trafikøvelser, som man får sendt per mail i løbet af barnets opvækst, så øvelserne passer til barnets alder. Nyhedsmailen indeholder øvelser og gode råd til, hvad der er relevant at træne i trafikken med dit barn. Du kan tilmelde dig her

Hvad hvis jeg er medlem af Børnenes Trafikklub?

Vi har lukket for tilgangen af nye medlemmer. Men vi har en lang afviklingsperiode for at sikre, at de medlemmer, vi har, stadig får de bøger etc. fra Børnenes Trafikklub, som de har betalt for. Så hvis du er medlem af Børnenes Trafikklub i dag, så får du alt det materiale, som du har set frem til.

Hvad med trafikskeen?

Den berømte trafikske forsvinder sammen med Børnenes Trafikklub. Rådet for Sikker Trafik har valgt at sælge de sidste skeer, som vi havde på lager. Der har været meget stor interesse for at købe trafikskeerne. I løbet af halvandet døgn fik vi solgt vores restlager.

Baggrund – derfor er der færre ulykker med børn:

Gennem årene er der sket et meget stort fald i antallet af trafikulykker, hvor børn er kommet til skade eller har mistet livet. Dels har udviklingen af infrastruktur, bilernes teknologi, lovgivning om sele og hastighedsbegrænsning m.m. bidraget til en forbedring af børnenes trafiksikkerhed. Men forældrene har også spillet en stor rolle, da de er blevet gode til at passe på deres børn i trafikken.

Som forældre kan du sørge for, at dit barn kører med cykelhjelmen, at I anvender autostol i bilen og i det hele taget kommer ud og går i trafikken med dit barn, hvor I taler om, hvad man skal holde øje med og hvordan man bør begå sig i trafikken.

Du kan også læse mere om trafiktræning for alle børn her.

Kontakt:

Karina Petersen