Sænk farten - før det er for sent

Selv lidt for høj fart kan få fatale konsekvenser. Sker der noget uventet omkring dig i trafikken, er din fart med til at bestemme, om der sker en ulykke, og hvor alvorlig ulykken bliver.

Fart-Test

Kan du nå at standse?

config-roadtype

Vælg vej

config-speed

Vælg din hastighed

0 km/t
config-reactiontime

Vælg reaktionstid

Reaktionstiden er den tid, du bruger, fra du opdager en forhindring på vejen, til du træder på bremsen. Den reaktionstid, du vælger, gælder for begge biler i testen.

Beklager!

Din browser understøtter ikke canvas-elementet, som vi bruger til at vise animationerne på denne side. Vi vil anbefale dig at prøve igen med Google Chrome, som kan hentes til alle platforme.

Hør Kristinas historie

Måske har du hørt Kristina i radioen. Hun fortæller om sin storebror Kenneth, der mistede livet i en fartulykke. Hun håber, at historien kan hjælpe med at få farten ned, så andre familier ikke skal opleve det samme tab.

En dag i november


En tilfældig dag i november for 12 år siden skete der en voldsom ulykke i Brønshøj i København. En gruppe fodgængere bliver ramt af en bil, der kørte uansvarligt og med ca. 70 km/t.

 

Johan var med i den tragiske trafikulykke og fortæller her, hvad der skete, og hvordan han kæmpede for at fortsætte sit liv.

Havde han kørt 80 km/t, var ulykken ikke sket

Har du kørt for stærkt? Beregn din bøde her

Hvorfor er det farligt at køre for stærkt?

Sænk farten - før det er for sent: Hvorfor er det farligt at køre for stærkt?
  • Hvad er sammenhængen mellem hastighed og antal dræbte i trafikken?
  • Er det den store eller den lille hastighedsoverskridelse, der kræver flest ofre i trafikken?
  • Hvor meget betyder din hastighed for standselængden?
  • Hvor længe kører du i høj fart, mens du bremser?
  • Hvor sker ulykkerne?
  • Hvad betyder hastigheden for ulykkens alvor?
  • Hvem kører for stærkt?
  • Hvilken aldersgruppe får flest fartbøder?

Se tal og fakta om for høj hastighed og bliv klogere på den største dræber i trafikken.

Kom mere sikkert frem ved at overholde fartgrænsen eller ved at køre efter forholdene

Sænk farten - før det er for sent: Kom mere sikkert frem ved at overholde fartgrænsen eller ved at køre efter forholdene

Du gør en stor forskel for din egen og dine medtrafikanters sikkerhed, når du overholder fartgrænserne eller kører efter forholdene.

Når du kører i trafikken eller er passager i en bil, så kan du selv gøre en forskel, så vejene bliver mere sikre for os alle:

  • Flere kører for hurtigt, fordi de glemmer at holde øje med farten. Så husk at kigge på speedometeret.
  • Sænk farten, når det regner, er tåget eller du har svært ved at overskue vejen.
  • Vis hensyn til andre trafikanter – sænk farten, når der er cyklister.
  • Bland dig, hvis du er passager i en bil, der kører for stærkt.

Det er nemlig stadigvæk halvdelen af alle dødsulykker, som kunne være undgået, hvis bilisten havde overholdt hastighedsgrænsen eller havde kørt efter forholdene.

Find flere råd og viden om fartens betydning for ulykker, og hvad du kan gøre for at passe bedre på dig selv i trafikken

Hvad betyder hastigheden for ulykkens alvor?

Sænk farten - før det er for sent: Hvad betyder hastigheden for ulykkens alvor?

Der er en klar sammenhæng mellem hastighed og ulykkernes alvor.

Risikoen for at komme alvorligt til skade eller i værste fald miste livet i en ulykke stiger, jo højere hastigheden er.

Hastigheden ved sammenstødet og størrelsesforholdet mellem parterne i sammenstødet afgør, hvor alvorlig ulykken bliver. Eksempelvis er lette trafikanter som fodgængere og cyklister naturligt mere udsatte end bilister.

  • Hvis to bilister kører ind i hinanden med 80 km/t, vil ulykken i 30 % af tilfældene have dødelig udgang. Risikoen fordobles til 60 % ved en hastighed på 90 km/t.
  • Hvis en bilist rammer en fodgænger med 80 km/ vil ulykken være fatal i 60 % af tilfældene. Risikoen stiger til 80 % ved 90 km/t.

 Kilde: Transportøkonomisk Institut, Norge

 

Spørgsmål og svar til fart-test "Kan du nå at standse?"

Formålet er at vise, hvorfor hastighed spiller en så vigtig rolle for trafiksikkerheden. Selv det, der virker som en ubetydelig forskel på 5-10 km/t, kan være afgørende for, om man fx rammer en cyklist eller bilist, og hvor alvorligt sammenstødet bliver.

De fleste af os har oplevet, at der pludselig opstår en forhindring på kørebanen, som vi ikke havde forventet, og som udgør en potentiel risiko. Når der opstår uventede situationer (et barn løber ud på vejen, tabt gods eller et væltet træ på vejen, en cyklist vælter, en lastbil slingrer etc.), så kan hastigheden være afgørende for, om man kan nå at standse og undgå ulykken, eller hvilken hastighed man rammer med.

Testen viser, hvad forskellen er på at køre efter hastighedsgrænsen og køre stærkere end tilladt, hvis man pludselig får brug for at standse. Bilerne, chaufførernes reaktionstid, vejens forhold etc. er identiske – den eneste forskel er bilernes hastighed.

Én konsekvens er, at bilen med den højere hastighed skal bruge flere meter på at standse. En anden konsekvens er, at bilen med den højere hastighed rammer forhindringen med høj fart, der hvor bilen, der kører efter hastighedsgrænsen, kan nå at stoppe helt op – selv ved en lille forskel i hastigheden.

Hvad er bilernes totale standselængde?

Standselængden er summen af reaktionslængde (det antal meter, bilen kører i reaktionstiden) og bremselængde.

Begge biler bremser med samme ”virkning”. I testen er bilernes deacceleration 8 m/s², hvilket svarer til en hastighedsændring på 8 x 3,6 meter/sekund = 28,8 km/t.

Generelt vil standselængden (summen af reaktionslængde og bremselængde) være længere ved en højere hastighed uanset bilmærke og bremsernes stand, da man bevæger sig flere meter i reaktionstiden, inden man træder på bremsen. 

Se eksempel på hastighedens udvikling under en katastrofeopbremsning her.

Reaktionstiden er den tid, du bruger, fra du opdager en forhindring på vejen og vurderer den mest hensigtsmæssige manøvre, til du træder på bremsen. Den reaktionstid, du vælger i testen, gælder både for den blå og den røde bil.

En bilists reaktionstid kan bl.a. variere efter graden af opmærksomhed, alder, træthed, rutine og trafiksituation. I situationer, hvor alt ånder fred og ingen fare, og man derfor ikke forventer pludselig at skulle katastrofebremse, er det ikke unormalt med en reaktionstid på 1,5 sek. Dette skyldes, at de fleste bilister ikke har en ”rygradsreaktion” at falde tilbage på i en tilspidset situation, og man har derfor brug for mere tid til at vurdere situationen og træde på bremsen end normalt.

Hvad er bremselængde?

Bremselængde er den strækning, bilen når at tilbagelægge, fra det punkt, hvor føreren trykker på bremsen, til det punkt, hvor bilen holder stille.

Den totale standselængde er summen af reaktionslængden og bremselængden. Reaktionslængden er den strækning, bilen når at tilbagelægge i førerens reaktionstid.

Begge biler er, bortset fra farven og hastigheden, fuldstændig ens, ligesom førerne reagerer helt ens. Vejen, føret og vejret er også identisk for begge parter. Formålet er at vise hastighedens betydning for standselængden og den hastighed, man rammer med.

Som forhindringen er placeret, er der ingen undvigemuligheder.

Forhindringen i testen er et symbol på den pludselige, uventede forhindring (et barn løber ud på vejen, tabt gods eller et væltet træ på vejen, en cyklist vælter, en lastbil slingrer etc.).

For det første vil man med en højere hastighed køre flere meter i reaktionstiden (fra man opdager forhindringen, til man træder på bremsen). Det betyder, at man har færre meter at bremse på med en højere hastighed.

For det andet sker den største nedbremsning på de sidste meter af bilens bremselængde.

Se eksempel på hastighedens udvikling under en katastrofeopbremsning her.

Fortæl din historie

Sænk farten - før det er for sent: Fortæl din historie
  • Har du været involveret i en ulykke?
  • Eller kender du en, som har været i en ulykke på vejene?

Personlige historier om trafikulykker kan minde flere om, hvorfor de bør køre sikkert i trafikken.

Vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du vil fortælle din historie, så andre trafikanter tænker mere over deres adfærd i trafikken.

Del din historie med os her

Aktuelle kampagner